Renault dan Daimler dedah enjin 1.3 turbo baharu

Renault dan Daimler dedah enjin 1.3 turbo baharu

2017 – Energy TCe 115 to 160 engine

Renault telah memperkenalkan enjin empat silinder 1.3 liter petrol turbo baharunya, yang dihasilkan oleh Pakatan Renault-Nissan bersama pemilik jenama Mercedes-Benz iaitu Daimler. Untuk permulaan, enjin ini akan menjana MPV Renault Scenic dan Grand Scenic di Eropah, serta akan diperkenalkan secara progresif pada model-model Renault lain menjelang tahun 2018.

Menurut Renault, enjin ini menerima teknologi salutan pada silinder yang dikenali sebagai Bore Spray Coating – teknologi yang sama diterima dalam penghasilan enjin Nissan VR38DETT untuk R35 GT-R. Selain itu, ia turut menerima sistem suntikan bahan api terus dan juga sistem Dual Variable Timing Camshaft – membolehkan enjin baharu ini memberikan tork lebih tinggi pada takat rpm rendah serta tork yang linear pada takat rpm tinggi.

Enjin ini dihasilkan dalam tiga talaan kuasa. Untuk varian asas Energy TCe 115 ia menjana 115 hp pada takat 4,500 rpm dan tork maksima 220 Nm bermula 1,500 rpm, manakala versi Energy TCe 140 pula dapat menghasilkan 140 hp pada takat 5,000 rpm dan tork maksima 240 Nm bermula 1,600 rpm. Enjin Energy TCe 115 dipadankan hanya dengan kotak gear manual enam-kelajuan, sementara versi lain pula turut diberikan transmisi automatik Efficient Dual-Clutch (EDC).

Untuk versi paling berkuasa Energy TCe 160, enjin berkenaan mampu mengekstrak 160 hp pada takat 5,500 rpm. Jumlah tork untuk enjin ini pula bergantung pada transmisi yang dibekalkan di mana versi manual enam-kelajuan mampu menjana 260 Nm bermula 1,750 rpm, manakala versi automatik EDC pula dapat menghasilkan jumlah tork 10 Nm lebih tinggi bermula 1,800 rpm.

Selain dari Renault, enjin ini turut dijangka akan menjana model-model dalam Pakatan berkenaan iaitu Nissan dan Mitsubishi. Dan, oleh kerana ia turut dibina bersama Daimler, Mercedes-Benz A-Class generasi berikutnya juga mungkin akan dijana enjin ini.

Untuk pengetahuan anda, ini bukan kali pertama Pakatan Renault-Nissan bekerjasama dengan Daimler. Antara contoh kerjasama mereka sebelum ini termasuk Infiniti Q50/Q60 (Nissan Skyline V37) yang menggunakan enjin 2.0 liter turbo dari Mercedes-Benz, serta trak pikap Mercedes X-Class yang dibina berasaskan Nissan Navara NP300.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required