Toyota siar imej teaser Supra generasi baharu – bakal didedahkan di Geneva Motor Show bulan hadapan

Toyota siar imej teaser Supra generasi baharu – bakal didedahkan di Geneva Motor Show bulan hadapan

Toyota telahpun menyiarkan imej teaser untuk Toyota Supra generasi baharu, sebagai ‘amaran’ bahawa kereta sport yang membawa nama lagenda berkenaan akan didedahkan di Geneva Motor Show 2018 yang akan berlangsung bulan hadapan. Mesej Toyota dalam email yang kami terima sangat ringkas berbunyi ‘Lagenda Kembali’, tanpa mendedahkan apa-apa perincian lain.

Apa yang menarik, imej teaser yang disebarkan berkenaan menampilkan ‘GT-Wing’ yang agak besar pada bahagian belakang Supra tersebut, berbeza dengan model konsep FT-1 yang muncul pada Detroit Auto Show 2014, mahupun foto-foto intipan sebelum ini yang nampaknya hanya menampilkan spoiler yang dibina sekali dengan but belakang.

Sehingga kini, apa yang kami tahu Supra generasi baharu tersebut dibina bersama oleh Toyota dan BMW dimana pengeluar dari Jerman berkenaan membangunkan roadster Z4 generasi terkini di atas platform kereta sport yang sama sejak 2012, walau bagaimanapun pembinaan akhir Z4 dan Supra dilakukan secara berasingan.

Namun, tidak seperti apa yang terjadi pada kembar Toyota 86 dan Subaru BRZ, rekaan Supra ini jelas berbeza dari BMW Z4 yang tampil dengan bentuk badan roadster.

Ogos tahun lalu, BMW telah pun mendedahkan model BMW Concept Z4 di Pebble Beach Concours D’Elegance, yang memberikan gambaran paling hampir bagaimana rupa versi produksi sebenar nanti. Manakala untuk Supra, pendedahan di Geneva ini merupakan kemunculan sulungnya sebagai versi yang paling hampir kepada bentuk produksi.

Sebelum ini juga CEO BMW Group Australia Marc Werner pernah memberitahu portal CarAdvice bahawa kedua-dua kereta tersebut bukan hanya berbeza dari segi rekaan, malah pemanduan antara kedua-duanya adalah berbeza sama sekali dan purist BMW sedia ada jangan risau kerana Z4 generasi seterusnya itu masih lagi sebuah “ultimate driving machine“ sebenar.

Supra dan Z4 dijangka akan dikuasakan dengan enjin empat silinder sebaris dan enam silinder sebaris bersama pengecas turbo dari BMW dan varian paling berkuasa kedua-duanya bakal diberikan unit janakuasa hibrid dilengkapi kapasitor serta sistem pacuan empat roda. Namun, produk dari BMW dijangka bakal tampil lebih premium dengan ciri-ciri seperti sistem infotaimen BMW iDrive dan sebagainya.

Laporan sebelum ini turut menyebut, boss Toyota Gazoo Racing, Shigeki Tomoyama menyatakan bahawa Toyota Supra generasi kelima ini tidak akan dijual di bawah jenama Toyota sendiri, sebaliknya bakal dipasarkan terus dengan jenama Gazoo Racing (GR). Siapa sebenarnya Gazoo Racing ini? Baca artikel pada PAUTAN INI untuk mengetahui sejarah sayap perlumbaan rasmi yang seolah-olah menggantikan tempat Toyota Racing Development (TRD) buat masa sekarang.

GALERI: Spyshot Toyota Supra generasi baharu

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required