VIDEO: Proton Iriz R5 – Juara Cambrian Rally 2018

Semalam kami telah melaporkan bahawa jentera rali binaan Mellors Elliot Motorsport, Proton Iriz R5 telah mencapai satu lagi kejayaan iaitu juara untuk pusingan pertama siri kejuaraan British BTRDA Rally, Cambrian Rally 2018. Nak tengok macam mana aksi Iriz R5 tersebut? Nah, Sideways Media telah menyiarkan rakaman mereka pada laman youtube rasminya.

Proton Iriz R5 yang dipandu Oliver Mellors dan dibantu juruarah Max Freeman berkenaan kini sudahpun mengenakan livery perlumbaan ‘Jalur Gemilang’ yang baharu sahaja diperkenalkan pada bulan lalu. Sama seperti perlumbaan-perlumbaan sebelum ini, Iriz R5 menerima tentangan sengit dari jentera-jentera lebih hebat seperti Ford Focus WRC, Ford Fiesta WRC, dan juga jentera dengan kategori sama Ford Fiesta R5.

Setelah bertarung hebat dalam 7 SS serta mencatatkan masa terpantas di SS 3, Mellors dan Freeman berjaya menamatkan rali ini ditangga teratas, meninggalkan Paul Bird yang memandu Ford Fiesta WRC 07 di tempat kedua dengan kelebihan 6 saat. Stephen Petch yang memandu Ford Fiesta WRC pula mendapat tempat ketiga, ketinggalan 30 saat di belakang Iriz R5.

Sebelum ini, Iriz R5 telah pun berlumba dalam tiga perlumbaan – juara di Rally Stage Goodwood Festival of Speed, podium di Malton Forest Rally, dan juara di Grizedale Stages Rally. Ia juga telah diuji oleh lagenda serta juara dua kali WRC, Marcus Gronholm dan diberikan maklum balas yang sangat positif.

Jentera ini dijana enjin petrol turbo 4B11T dari Mitsubishi Lancer Evolution X yang telah diturunkan kapasitinya dari 2.0 liter kepada 1.6 liter (bagi membolehkan ia diiktiraf dalam kategori R5 dan bertanding dalam WRC2), digandingkan bersama transmisi dari Xtrac dan juga sistem pacuan semua roda. Untuk suspensi, ia akan diberikan set penyerap hentak dari Reiger, dan turut menerima sistem brek dari Brembo. Seluruh kawalan elektronik jentera ini pula akan menerima peralatan dari Cosworth.

Selepas proses homologasinya lengkap dijangka pada 1 April ini, Proton Iriz R5 dan MEM bakal memulakan aksi mereka di pentas kejuaraan rali dunia (WRC) dalam kategori WRC2 pula.

VIDEO: Proton Iriz R5 – Juara Cambrian Rally 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required