Toyota Corolla generasi terkini sudahpun didedahkan, namun ia didahului oleh model Corolla hatchback terlebih dahulu, atau pada sesetengah pasaran dikenali dengan nama Auris. Bagi kita di Malaysia, versi sedan Corolla ini tentunya ditunggu-tunggu kerana ini adalah satu-satunya varian badan yang pasti akan sampai ke sini.

Jadi, pakar rendering kami, Theophilus Chin telah pun menghasilkan imej bayangan model berkenaan berdasarkan versi hatchback Corolla tersebut, yang mungkin akan menyerupai model sebenar nanti. Menerusi imej ini, Theo membayangkan model sedan berkenaan masih lagi menggunakan muka tajam yang sama seperti varian hatchback berkenaan.

Manakala pada bahagian belakang pula, ia ditambah dengan but lebih panjang bersama lampu berbentuk-L yang lebih sesuai dengan bentuk sebuah sedan. Hasilnya, Corolla generasi baharu bayangan artis ini menampilkan rupa yang jauh lebih kacak dari Corolla Altis tempatan generasi sedia ada.

Pada model sebenar Auris/Corolla hatchback, ia diberikan papan pemuka dengan rekaan seakan SUV Toyota C-HR – menampilkan skrin infotaimen berdiri sendiri, konsol tengah yang lebih lebar dan panjang, serta kemasan gabungan matte silver dan piano black. Seperti juga C-HR, Corolla berkenaan turut diasaskan dari platform Toyota New Global Architecture (TNGA) dengan titik graviti yang lebih rendah dari sebelum ini.

Bagi pilihan janakuasa pula, Auris ditawarkan sama ada dengan enjin 1.2 liter turbo petrol, 1.8 liter hibrid dan juga 2.0 liter hibrid. Manakala untuk Corolla Hatchback pada pasaran Amerika Syarikat, ia hanya hadir dengan enjin tunggal 2.0 liter Dynamic Force, digandingkan sama ada dengan kotak gear manual enam kelajuan atau transmisi Direct Shift CVT baharu yang lebih responsif dengan bantuan launch gear.

Jadi boleh dijangka, pilihan enjin-enjin dari Auris/Corolla hatckback tersebut akan dibawa ke versi sedan. Namun tidak mustahil juga Toyota akan menggunakan kembali enjin 1.8 liter dan 2.0 liter Dual VVT-i yang diambil dari model Altis sedia ada.

GALERI: Toyota Corolla Hatchback pasaran Amerika Syarikat