BMW Concept iX3 – SAV elektrik 268 hp guna asas X3

BMW Concept iX3 – SAV elektrik 268 hp guna asas X3

Setelah menyiarkan teaser, kini BMW telah menunjukkan secara rasmi kenderaan konsep iX3 semasa Beijing Motor Show. BMW memanggilnya sebagai sebuah Kenderaan Aktiviti Sport (SAV), dan ia menggunakan asas daripada X3 G01, dikuasakan oleh motor elektrik dan mempunyai gaya rekaan yang tersendiri.

Sama seperti X3, kenderaan konsep ini duduk di atas platform Cluster Architecture (CLAR) yang digunakan pada model semasa seperti 7 Series G11 dan 5 Series G30, dan juga akan digunakan bagi 3 Series G20 serta X5 G05 generasi seterusnya. Menurut BMW lagi, iX3 Concept ini juga menunjukkan ciri serba boleh platform tersebut, yang boleh digunakan untuk enjin pembakaran dalaman biasa, PHEV ataupun elektrik.

Seperti yang telah diberitahu, iX3 ini adalah menggunakan kuasa elektrik penuh (EV), dan menampilkan teknologi eDrive generasi kelima jenama itu. Selain bateri yang lebih berkuasa, motor elektrik, transmisi dan kuasa elektronik pada kenderaan ini kini mempunyai satu unit pakej pemacu elektrik yang lebih kompak.

BMW Concept iX3 – SAV elektrik 268 hp guna asas X3

Menurut BMW, iX3 Concept mempunyai motor elektrik berkuasa 268 hp (200 kW) yang memacu roda hadapan, dan kuasa datang daripada bateri 70 kWh. Turut digunakan adalah unit pengawal cas yang dapat menyokong sistem pengecasan pantas sehingga 150 kW, dan membenarkan ia dicas di stesen pengecas tertentu. Apabila casnya penuh, ia boleh bergerak sehingga 400 km (kitaran WLTP).

Secara visualnya, terdapat beberapa perbezaan di antara model konsep elektrik penuh ini dengan X3 biasa. Paling jelas adalah di bahagian hadapan, di mana gril kidney padanya adalah bersambung – dan ia pernah dilihat digunakan pada iVision Dynamics yang ditunjuk tahun lepas.

Bahagian bawah bampar juga lebih tajam, terutamanya pada bukaan udara di bawah yang kini menggunakan kemasan warna hitam berkilat. Terdapat juga bukaan udara kecil di penjuru bampar, tetapi bahagian bonet masih lagi menampilkan garisan yang sama seperti X3.

BMW Concept iX3 – SAV elektrik 268 hp guna asas X3

Pada bahagian kiri fender kenderaan ini, terdapat soket mengecas dan ia dihias dengan logo khas BMW i. Pergi ke belakang pula, lampu standard X3 masih lagi digunakan, tetapi muncung ekzos kini sudah tiada kerana ia adalah sebuah kenderaan tanpa emisi. Bahagian itu kemudiannya diganti dengan diffuser yang juga mempunyai kemasan warna biru.

Versi produksi iX3 Concept ini akan dibuat di Shenyang, China oleh BMW Brilliance Automotive, yang merupakan syarikat kerjasama antara BMW dan Brilliance Auto. Apabila dilancarkan nanti, ia akan memberi saingan kepada kenderaan seperti Jaguar I-Pace, Audi e-tron dan Mercedes-Benz EQC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required