Mercedes-AMG A45 – video teaser disiar, boleh drift!

Buat pertama kali, Mercedes-AMG telah menyiarkan teaser untuk model hot-hatch A 45 generasi baharu diasaskan dari A-Class W177 yang telah didedahkan di Geneva Februari lalu. Teaser yang disiarkan kali ini adalah dalam bentuk video, dan turut dihasilkan sempena sambutan Hari Natal yang akan berlangsung esok.

Dalam video berkenaan, A 45 W177 ini tidak ditunjukkan hanya sebahagian, sebaliknya keseluruhan kereta berkenaan tetapi dengan pelekat penyamaran di seluruh badan. Dan apa yang lebih mengujakan, hampir keseluruan aksi yang ditunjukkan dalam video berdurasi 1 minit 47 saat ini menunjukkan A 45 melakukan aksi drift!

Ini mengesahkan laporan dari CarAdvice sebelum ini yang menyatakan bahawa Mercedes-AMG A 45 generasi baharu akan dilengkapi dengan Drift Mode sama seperti pada super sedan Mercedes-AMG E 63. Dalam laporan tersebut boss Mercedes-AMG, Tobias Moers menyatakan bahawa lebih tork akan dialirkan pada gandar belakang dari model sedia ada dan pemandu boleh memandu secara menggelangsar.

Mercedes-AMG A45 – video <em>teaser</em> disiar, boleh drift!

Model W177 ini masih menampilkan bentangan sistem yang sama seperti W176 sebelum ini iaitu enjin yang diletakkan menlintang untuk memacu roda hadapan, kemudian diberikan propeller shaft untuk memindahkan 50% tork ke gandar belakang apabila diperlukan untuk model-model 4Matic.

Menerusi video ini, A 45 berkenaan turut melakukan aksi ‘donut’ namun ia tidak seperti donut AWD biasa yang dilakukan oleh Subaru WRX atau Mitsubishi Lancer Evolution, sebaliknya lebih mirip donut yang dilakukan kereta pacuan belakang sepenuhnya – menunjukkan tork mungkin akan diberikan lebih dari 70% kepada gandar belakang.

Laporan-laporan sebelum ini juga ada menyatakan bahawa Mercedes-AMG A 45 W177 akan menerima kuasa lebih buas dengan bekalan sekitar 400 hp, berbanding enjin 2.0 liter turbo pada A 45 W176 menghasilkan 381 hp/475 Nm. Sebelum kuasa dialirkan kepada sistem 4Matic, ia akan melalui kotak gear klac-berkembar automatik DCT lapan-kelajuan terlebih dahulu.

Mercedes-AMG A45 – video <em>teaser</em> disiar, boleh drift!

Dari segi rupa pula, masih lagi agak sukar untuk membezakan ciri-ciri antara model A-Class paling berkuasa ini dengan adiknya, Mercedes-AMG A 35 yang telah pun muncul pada September lalu. Antara perkara yang jelas adalah perbezaan rim dan juga tip ekzos dimana A 35 diberikan tip muffler tunggal pada kedua-dua sisi bampar, manakala A 45 pula diberikan tip berkembar pada kedua-dua tempat yang sama.

Video ini turut memamaparkan bahawa A 45 generasi baharu turut menerima sistem infotaimen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) seperti A-Class W177 standard. Pada A 35 AMG, sistem MBUX tersebut turut diberikan fungsi istimewa AMG Track Pace yang mampu untuk merekod lebih dari 80 data spesifik ketika kereta berkenaan dipandu di litar, termasuk rekod masa lap dan juga masa sektor dalam warna merah atau hijau. Ia berfungsi menerusi sistem GPS dan telah diberikan pra tetapan untuk litar Nürburgring atau Spa Francochamps.

Peta paparan boleh dipilih dalam bentuk 2D atau 3D dan dikemaskini secara dalam talian. Ia turut disertakan dengan pengajar maya menerusi sistem fungsi A.I MBUX yang memberikan anda panduan bagi mendapatkan masa lap yang lebih pantas.

GALERI: Spyshot Mercedes-AMG A 45 W177

GALERI: Mercedes-AMG A 35 W177

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required