Lebih 55 model baharu dijangka bakal diperkenalkan untuk pasaran Malaysia tahun ini – CEO MARii

Lebih 55 model baharu dijangka bakal diperkenalkan untuk pasaran Malaysia tahun ini – CEO MARii

Industri automotif Malaysia dilaporkan bakal rancak pada tahun 2019 dengan pelancaran lebih 55 model baharu dan varian yang dinaiktaraf, dengan sebahagian besarnya adalah model kenderaan cekap tenaga (EEV).

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif, Robotik dan IoT Malaysia (MARii), Datuk Madani Sahari, pengenalan model baharu ini dilihat mampu memberikan impak positif terhadap industri automotif negara selain memberikan kesedaran kepada pengguna terhadap kelebihan kenderaan EEV.

“Permintaan pasaran kepada EEV sebenarnya membawa daya tarikan positif bagi pengeluar kereta untuk membawa lebih banyak pilihan kepada rakyat Malaysia,” katanya kepada Berita Harian.

Lebih 55 model baharu dijangka bakal diperkenalkan untuk pasaran Malaysia tahun ini – CEO MARii

Memperhebatkan lagi kemasukan kenderaan EEV di Malaysia adalah sejajar dengan Dasar Automotif Nasional 2014 (NAP 2014) di mana kerajaan menetapkan sasaran untuk menjadikan negara ini sebagai hab automotif serantau bagi EEV.

Tambah Madani lagi, sebagai negara yang memeterai WP29 (World Forum for Harmonisation of Vehicle Regulations), model terbaharu yang bakal diperkenalkan juga dilengkapi ciri keselamatan terkini, yang mana sudah ditawarkan dalam kenderaan mampu milik sejak tahun lalu.

Katanya, walaupun pasaran dijangka masih bertumpu kepada segmen kenderaan penumpang, model kenderaan utiliti sukan (SUV) dijangka menjadi perhatian tahun ini dengan kedua-dua jenama kereta nasional juga mengambil bahagian dalam segmen itu.

“Proton telah pun melancarkan model SUV sulungnya, X70 pada Disember lalu, manakala Perodua pula akan memperkenalkan SUV terbaharunya, Aruz, bulan ini. Secara keseluruhannya, kenderaan berteknologi tinggi kian mampu dimiliki pada harga kompetitif, disebabkan ekosistem yang berdaya saing, selain kesedaran pengguna dalam sektor automotif,” ujarnya lagi.

Selain Aruz yang bakal membuka tirai kenderaan baharu bagi 2019, syarikat pengeluar kereta lain yang akan turut melancarkan model terkini masing-masing termasuklah Honda dengan varian Honda HR-V RS, selain Hyundai yang dijangka akan memperkenalkan SUV terbaharunya, Hyundai Santa Fe generasi ke-empat dan Kona serta versi terkini bagi sedan Elantra.

Bukan itu sahaja, Haval juga dikhabarkan akan memperkenalkan model SUV ketiganya, Haval H9 dan Borgward pula akan membawa masuk Borgward BX5. Tidak ketinggalan, Lexus juga bakal hadir dengan SUV kompak, UX 200 selain Lexus ES serba baharu. Lain-lain jenama yang akan melancarkan model baharu masing-masing pada tahun ini termasuklah Kia Cerato dan Kia Picanto GT Line, dan juga Ford Mustang varian baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required