Mercedes-AMG A 45 – ‘menari’ pada permukaan salji

Sebelum ini, Mercedes-AMG telah menyiarkan video teaser yang membayangkan model generasi baharu A 45 berasaskan A-Class hatchback generasi W177 telah dilengkapi dengan ‘drift mode’. Manakala menerusi video teaser terbaharu ini, sayap prestasi tinggi jenama Jerman berkenaan sekali lagi mendemonstarsikan kebolehan sistem pacuan semua 4Matic tersebut dengan ‘persembahan tarian’ di atas permukaan salji.

Penggambaran video ini dilakukan Sweden, di mana dua buah A 45 melakukan aksi drift dengan sudut yang agak besar pada jalan di atas salji dan ais. Kereta-kereta berkenaan juga nampak sangat mudah untuk di kawal dan drift yang dilakukan sempurna mengikut ‘racing line‘ setiap selekoh. Akhir sekali kedua-duanya mempamerkan aksi ‘donut’ secara berhadapan tanpa masalah.

Aksi tersebut sekali lagi mengesahkan laporan dari CarAdvice sebelum ini yang memetik bahawa boss Mercedes-AMG, Tobias Moers menyatakan lebih tork akan dialirkan pada gandar belakang berbanding model sedia ada dan pemandu boleh memandu secara menggelangsar seperti Mercedes-AMG E 63.

Mercedes-AMG A 45 – ‘menari’ pada permukaan salji

Model W177 ini masih menampilkan bentangan sistem yang sama seperti W176 sebelum ini iaitu enjin yang diletakkan menlintang untuk memacu roda hadapan, kemudian diberikan propeller shaft untuk memindahkan tork ke gandar belakang apabila diperlukan. Menerusi aksi yang dipamerkan ini, berkemungkinan tork yang dipindahkan berkenaan adalah melebihi 50% dan sistem 4Matic ini nampaknya semakin serius, seakan sistem-sistem saduran dari perlumbaan rali seperti pada Mitsubishi Lancer Evolution dan Subaru WRX STI.

Laporan-laporan sebelum ini juga ada menyatakan bahawa Mercedes-AMG A 45 W177 akan menerima kuasa lebih buas dengan bekalan sekitar 400 hp, berbanding enjin 2.0 liter turbo pada A 45 W176 yang menghasilkan 381 hp/475 Nm. Sebelum kuasa dialirkan kepada sistem 4Matic, ia akan melalui kotak gear klac-berkembar automatik DCT lapan-kelajuan terlebih dahulu.

Dari segi rupa pula, masih lagi agak sukar untuk membezakan ciri-ciri antara model A-Class paling berkuasa ini dengan adiknya, Mercedes-AMG A 35 yang telah pun muncul pada September lalu. Antara perkara yang jelas adalah perbezaan rim dan juga tip ekzos dimana A 35 diberikan tip muffler tunggal pada kedua-dua sisi bampar, manakala A 45 pula diberikan tip berkembar pada kedua-dua tempat yang sama.

GALERI: Spyshot Mercedes-AMG A 45 W177

GALERI: Mercedes-AMG A 35 W177

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required