Toyota Supra jana 420 hp hanya dengan talaan ECU!

Toyota Supra jana 420 hp hanya dengan talaan ECU!

Era 90’an, rata-rata peminat JDM tahu bahawa jentera-jentera seperti Toyota Supra dan Nissan Skyline GT-R menghasilkan 280 hp hanya atas kertas, dan kuasa sebenar model-model tersebut dapat ‘dibebaskan’ hanya dengan talaan semula dilakukan terhadap kotak komputer (ECU) enjin.

Ini adalah kerana ‘gentlemen agreement‘ yang dipersetujui oleh semua pengeluar kenderaan di Jepun bagi mengelakkan mereka terjerumus ke arah ‘perang kuasa kuda’ yang mungkin akan menyebabkan mereka menghasilkan jentera-jentera yang boleh membahayakan pengguna. Tetapi sejak Jepun ketandusan model-model sport dan mereka mula menghasilkan model-model global, perjanjian tersebut tidak lagi digunakan dan sebab itulah anda boleh menerima sebuah Nissan GT-R R35 berkuasa 555 PS secara standard dari kilang.

Namun dengan Supra generasi baharu, Toyota nampaknya seakan masih menyembunyikan sesuatu – sebelum ini ada yang telah menguji sebuah GR Supra A90 standard di atas mesin dyno dan ia mencatatkan 376 hp/512 Nm berbanding 335hp (340 PS)/500 Nm yang ditulis di dalam brosur. Dan yang terbaharu, penala dari British, Litchfield membuktikan kuasa jauh lebih banyak dapat dikerah hanya dengan menala semula ECU kereta sport tersebut.

Toyota Supra jana 420 hp hanya dengan talaan ECU!

Litchfield sebenarnya mahu menghasilkan kit lengkap pengubahsuaian Supra baharu ini, tetapi sebelum bermula mereka mahu tahu terlebih dahulu berapa kuasa yang boleh diekstrak tanpa mengusik sebarang peralatan dan komponen pada ruang enjin Supra berkenaan. Hasilnya, 420 hp dan tork maksima 597 Nm dapat dihasilkan dari enjin BMW B58 3.0 liter enam-silinder turbo tersebut! Menurut Litchfield, kuasa berkenaan dapat dikerah lebih banyak sekiranya sistem ekzos dari Milltek dan Akrapovic digunakan.

Selain dari komponen untuk menghasilkan lebih kuasa kuda, Litchfield turut akan menghasilkan peralatan tingkat taraf lain untuk Supra seperti komponen suspensi dan set bushing bagi mempertingkatkan pengendalian dan respon stereng, serta kit luaran dari material gentian karbon.

Toyota GR Supra A90 sah akan di bawa ke Malaysia dan bakal dilancarkan pada bulan September ini. Tiada sebarang petunjuk harga didedahkan oleh UMW Toyota, tetapi model yang sama telah dilancarkan dengan harga RM402k di Filipina dan RM600k di Indonesia. Sebelum ini juga ada pihak yang telah menguji bahawa dalam keadaan standard, Supra juga sebenarnya lebih pantas dari kembarnya dari Jerman iaitu BMW Z4 G29 M40i!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required