Hyundai i20 N – imej bayangan terbocor secara tidak sengaja dalam video pengenalan model standard

Hyundai i20 N – imej bayangan terbocor secara tidak sengaja dalam video pengenalan model standard

Generated by pixel @ 2020-03-04T21:56:01.711233

Hyundai Austria secara tidak sengaja mendedahkan bayangan badan Hyundai i20 N dalam video pengenalan model generasi baharu hatchback berkenaan yang telah disiarkan dalam akaun Youtube mereka (tetapi video tersebut kini telah dipadamkan).

Imej berkenaan menunjukkan bahawa berbanding model standard yang telah didedahkan baru-baru ini, ia hadir dengan fender hadapan dan belakang yang lebih lebar, bonet hadapan yang lebih kembung, spoiler belakang yang lebih besar dan juga rim yang diinspirasikan dari jentera rali i20 N WRC mereka, namun masih mengekalkan bentuk badan lima-pintu.

Sebelum ini, prototaip hatchback segmen-B berprestasi tinggi itu pernah dilihat diuji, tetapi ia berselindung dalam badan model generasi sedia ada. Tiada sebarang perincian rasmi diumumkan oleh Hyundai untuk model ini, tetapi ia dijangka tidak akan berkongsi enjin 2.0 liter Turbo-GDI dengan abangnya iaitu i30 N, sebaliknya akan dibekalkan dengan enjin 1.6 liter Turbo-GDI.

Ia juga mungkin tidak akan mengikut jejak seterunya dalam kejohanan rali dunia (WRC) iaitu Toyota GR Yaris yang membekalkan kuasa yang sangat buas bersama sistem pacuan semua roda, sebaliknya akan menjana sekitar 200 PS dan hanya memacu roda hadapan, bagi berhadapan terus dengan Ford Fiesta ST.

Hyundai i20 N – imej bayangan terbocor secara tidak sengaja dalam video pengenalan model standard

Kelengkapan lain, hot-hatch saiz poket dari Hyundai ini dijangka akan dihasilkan dengan resipi hampir sama dengan i30 N, dibekalkan dengan casis dan suspensi lebih keras, brek lebih besar dan nisbah stereng lebih pantas.

Untuk model standard versi generasi baharu ini, ia hadir dengan pelbagai enjin. Model paling rendah akan dijana oleh enjin 1.2 liter empat silinder NA berkuasa 84 PS, digandingkan dengan kotak gear manual lima-kelajuan.

Bagi model lebih tinggi, i20 kini ditawarkan dengan enjin 1.0 liter turbo yang didatangkan dengan dua jenis talaan iaitu 100 PS dan 120 PS. Enjin dalam kedua-dua talaan ini juga boleh dipadankan sistem hibrid ringkas 48-volt yang mampu mengurangkan penggunaan bahan api dan emisi CO2 sekitar 3-4%.

Untuk enjin turbo tanpa sistem hibrid, enjin ini digandingkan sama ada dengan kotak gear DCT automatik tujuh-kelajuan atau manual enam-kelajuan. Manakala versi dengan sistem hibrid pula turut akan dipadankan dengan kotak gear 7DCT yang sama, tetapi untuk manual ia akan menerima transmisi Intelligent Manual Transmission (iMT) baharu bersama mod coasting bagi menjimatkan lagi bahan api.

GALERI:Hyundai i20 2021 versi standard

GALERI:Spyshot prototaip awalan Hyundai i20 N

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required