Mitsubishi Xpander akan dilancar di M’sia terus dalam versi facelift dengan kelengkapan yang dikemaskini

Mitsubishi Xpander akan dilancar di M’sia terus dalam versi facelift dengan kelengkapan yang dikemaskini

Mitsubishi Xpander sepatutnya dijadualkan mendarat ke pasaran Malaysia pada tahun 2018, tak lama selepas kemunculan sulung peringkat global pada Ogos 2017 di Indonesia. Namun, ia ditunda dan kemudian disahkan sekali lagi akan masuk kepasaran tempatan pada tahun ini.

Awal tahun ini, Xpander pasaran Indonesia telah pun masuk ke fasa facelift, oleh itu model yang akan masuk ke Malaysia juga akan terus diperkenalkan dalam versi kemaskini yang sama. Jadi untuk pasaran tempatan, kita akan menerima Xpander yang dibekalkan dengan lampu hadapan LED serta kelengkapan tingkat taraf lain.

Dengan model facelift ini juga bermaksud kita akan menerima Xpander yang lebih ‘matang’, dengan ketahanan dan reliabiti yang lebih boleh dipercayai, serta pilihan aksesori yang lebih banyak telah dibangunkan.

Malah isu-isu yang berbangkit pada versi asal boleh dikatakan telah selesai menerusi versi kemaskini kini; contohnya, panggilan semula berhubung isu pam bahan api seperti pada pasaran lain tidak akan menjejaskan model pasaran Malaysia kerana ia telahpun menerima komponen yang dikemaskini.

Ketika dilancarkan nanti, Xpander bakal berhadapan dengan Honda BR-V dan Perodua Aruz dalam saingan SUV-MPV segmen-B di Malaysia. Berbanding Honda BR-V, Xpander sememangnya lebih besar dengan jarak roda 113 mm lebih jauh. Dengan ruang lebih luas ini, Mitsubishi mampu menghasilkan ruang kargo yang lebih besar, manakala tempat duduk belakang pula boleh dilipat rata bagi membolehkan ruang tersebut digunakan dengan lebih baik.

Kita juga dijangka akan menerima Xpander yang dijana oleh enjin petrol 4A91 1.5 liter empat-silinder NA berkuasa 105 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 141 Nm pada takat 4,000 rpm. Di Indonesia, Xpander hadir dengan pilihan transmisi lima-kelajuan manual atau empat-kelajuan automatik dan memacu roda hadapan. Di Malaysia, kita mungkin hanya menerima kotak gear automatik.

Mitsubishi Xpander dijangka akan dijual pada harga sekitar RM80,000 hingga RM90,000. Untuk lebih perincian terhadap Xpander ini berbanding pesaing terdekatnya iaitu Honda BR-V, anda boleh satu lagi artikel kami pada PAUTAN INI.

GALERI: Mitsubishi Xpander facelift 2020 pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required