Daihatsu Rocky bakal masuk pasaran Indonesia tak lama lagi – unit ujian sudah mula dilihat di jalan raya

Daihatsu Rocky bakal masuk pasaran Indonesia tak lama lagi – unit ujian sudah mula dilihat di jalan raya

Selepas Astra Daihatsu mengumumkan akan membawa Rocky genrasi baharu dan Taft Reborn ke pasaran Indonesia bulan lalu, nampaknya tindakan susulannya sudah pun dilihat – unit ujian untuk SUV segmen-B tersebut kini kelihatan sedang diuji di jalan raya republik berkenaan.

Gambar ini disiarkan oleh portal automotif Indonesia, Autonetmagz memaparkan Rocky di uji dengan pelekat penyamaran diberikan pada seluruh badannya. Sebelum ini juga dikhabarkan bahawa Rocky sepatutnya akan membuat penampilan sulung di Indonesia ketika berlangsungnya Gaikindo Jakarta Auto Week pada hujung November nanti.

Namun disebabkan acara berkenaan ditunda ke Januari tahun hadapan, pendedahannya juga turut akan ditunda ke masa tersebut.

Daihatsu Rocky generasi baharu ini diperkenalkan buat pertama kali di Tokyo Motor Show 2019 dan mula masuk ke pasaran Jepun pada November tahun yang sama. Berbanding model asalnya yang merupakan kenderaan off-road sebenar, Rocky generasi baharu ini tampil sebagai SUV yang lebih mesra untuk digunakan dalam suasana urban.

Ia dijana oleh enjin 1.0 liter turbo tiga-silinder berkuasa 98 PS dan tork maksima 140 Nm, dipadankan dengan kotak gear D-CVT dan memacu roda hadapan, namun turut ditawarkan dengan sistem pacuan semua roda di pasaran negara asalnya. Rocky turut dihasilkan dengan lencana Toyota yang digelar Raize, dimana kedua-dua model ini dijangka akan dijual di pasaran Indonesia.

Kita di Malaysia juga bakal menerima kembar Rocky-Raize dengan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) ini, tetapi dihasilkan oleh jenama automotif nasional, Perodua. Model dengan kod D55L yang sedang dibangunkan di Rawang berkenaan berkemungkinan akan menampilkan rekaan yang lebih unik dengan badan atas rekaan Perodua sendiri seperti apa yang dibuat pada Myvi generasi ketiga dan juga sedan segmen-A Bezza.

Walau bagaimanapun, bila ia akan dilancarkan pada pasaran tempatan masih lagi belum diketahui. Khabar yang bertiup sebelum ini SUV segmen-B tersebut akan diperkenalkan pada separa kedua 2020, tetapi menerusi apa yang disebut oleh presiden dan CEO Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad, syarikatnya masih belum membuat rancangan untuk melancarkannya tahun ini.

“Saya tak boleh kata bila, tetapi dalam perancangan asal kami ia tidak akan dilancarkan pada tahun ini. Walau bagaimanapun, kerana kesan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan sebagainya, kami perlu merangka semula jadual, dan ketika ini kami belum lagi membuat keputusan bila mahu melancarkannnya ,” kata bos besar Perodua berkenaan kepada paultan.org.

GALERI: Daihatsu Rocky 2019 pasaran Jepun

GALERI: Toyota Raize 2019 pasaran Jepun

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required