Hyundai Bayon – satu lagi SUV segmen-B untuk Eropah, bakal buat kemunculan pada tahun hadapan

Hyundai Bayon – satu lagi SUV segmen-B untuk Eropah, bakal buat kemunculan pada tahun hadapan

Buat masa sekarang Hyundai sudah pun mempunyai model SUV segmen-B iaitu Hyundai Kona. Namun nampaknya pengeluar automotif dari Korea berkenaan kini mendedahkan satu teaser untuk satu lagi SUV segmen-B yang secara rasmi diberikan nama Hyundai Bayon.

Tiada sebarang perincian lain didedahkan setakat ini, dan Hyundai hanya menyiarkan satu imej teaser yang menayangkan lampu belakang SUV kompak tersebut.

Menurut Hyundai model baharu ini dihasilkan khas untuk pasaran Eropah dan ia akan dilancarkan pada separuh pertama 2021. Bayon juga diumumkan akan menyertai barisan SUV Hyundai yang lain termasuk Kona, Tucson, NEXO dan Santa Fe pada pasaran benua berkenaan.

“Hyundai kini terkenal dalam pasaran SUV di Eropah, dalam aspek barisan model dan juga kejayaan jualan kami. Dengan melancarkan satu lagi model segmen-B tambahan sebagai model paling mampu milik berbanding barisan model SUV kami, kami nampak peluang untuk memenuhi permintaan pelanggan di Eropah dengan lebih baik dan bagi meningkatkan penawaran dalam segmen yang sangat popular,” kata naib presiden pemasaran dan produk Hyundai, Andreas-Christoph Hofmann.

Jadi jika Hyundai Kona merupakan lawan terus kepada Toyota C-HR, kita boleh agak Bayon mungkin akan muncul sebagai pesaing terus kepada Toyota Yaris Cross di Eropah. Khabar yang bertiup turut menyatakan bahawa Bayon akan dihasilkan berasaskan hatchback segmen-B Hyundai i20, sama dengan konsep pembangunan Yaris Cross yang diasaskan dari Toyota Yaris.

Seperti nama-nama SUV Hyundai lain dengan nama yang diambil dari nama-nama bandar terkenal dari seluruh dunia, nama Bayon ini diambil sempena nama bandar Bayonne yang terletak di selatan Perancis. Menurut Hyundai, ia dipilih kerana Bayon adalah produk yang khas dihasilkan untuk pasaran Eropah, justeru nama sebuah bandar di benua berkenaan perlu dipilih.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required