Geely telah jual lebih dari 10 juta kereta hanya dalam 23-tahun – disumbang besar oleh Emgrand & Boyue

Geely telah jual lebih dari 10 juta kereta hanya dalam 23-tahun –  disumbang besar oleh Emgrand & Boyue

Jenama automotif dari China, Geely telah berjaya menjual lebih dari 10 juta kereta pada awal tahun ini, dalam tempoh hanya 23-tahun ia beroperasi.

Sudah tentu, angka berkenaan dapat dicapai mengambilkira China itu sendiri merupakan pasaran automotif terbesar dunia, namun jika mengambil faktor persaingan direpublik berkenaan yang sebenarnya sangat sengit kerana ia mempunyai jenama tempatan yang terlalu banyak, pencapaian yang ditempa Geely ini merupakan sesuatu yang bukan mudah untuk dicapai.

Geely Auto hanya diasaskan pada tahun 1997 oleh pengerusinya sekarang iaitu Li ShuFu, yang percaya dengan potensi pasaran automotif China, serta melihat rakan-rakan industrinya yang lain mula beralih dari menghasilkan basikal dan motosikal kepada memproduksi kereta.

Kereta pertama yang Geely hasilkan dan masuk ke pasaran China pada tahun 1997 adalah Geely Hao Qing, atau secara asasnya sebuah Daihatsu Charade Aura G100 dengan gril hadapan seperti Mercedes-Benz.

Geely telah jual lebih dari 10 juta kereta hanya dalam 23-tahun –  disumbang besar oleh Emgrand & Boyue

Model produksi pertama Geely pada 1997, Hao Qing

Model ini mencatatkan sejarah sebagai model domestik pertama di China dihasilkan oleh syarikat swasta, dan menjadi alternatif kepada model kompak mampu milik buatan Jepun ketika itu yang berharga lebih dari 100,000 yuan (RM61,901) pada era pendapatan purata tahunan di China pada masa itu adalah 10,000 yuan setahun.

Hao Qing mencatatkan jualan melebihi 10,000 unit hanya pada tahun pertamanya, kemudian mencapai 100,000 unit pada tahun 2003, dan pada 2009, ia berganda sehingga mencapai 326,000 unit.

Pada 2009 juga, Geely mula memperkenalkan siri Emgrand, menandakan mereka mula masuk ke pasaran premium, dan kualiti serta prestasi mula menjadi teras jenama berkenaan. Ia diterima positif dalam pasaran dan terus memacu jualan Geely ke angka lebih tinggi.

Selepas itu Emgrand dihasilkan dalam pelbagai versi seperti crossover Emgrand GS dan sedan Emgrand GL, dan ia membantu nama Emgrand berkenaan untuk mencatatkan jualan melebihi tiga juta unit pada 2020. Penyumbang lain untuk jualan ini sudah tentu adalah Geely Boyue atau dikenali juga sebagai Emgrand X7 dan Azkarra (Bouye Pro) di pasaran lain, dan ia telah dijelmakan sebagai Proton X70.

Sejak diperkenalkan pada 2016, Boyue telah menjual lebih dari sejuta model berkenaan, dan ia terus menjadi antara SUV jenama tempatan paling laris di negara tersebut.

Geely telah jual lebih dari 10 juta kereta hanya dalam 23-tahun –  disumbang besar oleh Emgrand & Boyue

Ketika syarikat induk Geely Auto iaitu Zhejiang Geely Holding Group mengambil alih jenama premium Sweden, Volvo pada 2010, sasaran langkah berkenaan adalah untuk mendapatkan kerjasama teknologi. Hasilnya, kini Geely mempunyai pelbagai inovasi termasuk platform Compact Modular Architecture (CMA), enjin kapasiti kecil iaitu siri 1.5TD yang dihasilkan bagi disesuaikan bersama penjana elektrik dengan mudah, serta kotak gear 7DCT yang dihasilkan bersama Volvo.

Teknologi-teknologi tersebut kini turut digunakan oleh pelbagai jenama di bawah payung Geely Group, termasuk divisi mewahnya iaitu Lynk & Co dan juga Proton.

Jika diperhatikan lebih teliti, hampir separuh jualan dari jumlah keseluruhan 10 juta unit yang dicapai tersebut adalah dari tiga tahun kebelakangan ini, disumbangkan oleh model-model dengan teknologi baharu Geely.

Dengan model-model lebih baharu berasaskan platform CMA dan BMA (dan juga model-model elektrik sepenuhnya dari platform SEA baharu), angka jualan 10 juta berikutnya dijangka akan dicapai jauh lebih cepat dari sebelum ini. Antara barisan model baharu yang diperkenalkan termasuk sedan Preface atau Xing Rui dan juga SUV Coupe Xing Yue – kedua-dua ini merupakan model yang diasaskan dari platform CMA.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required