Toyota GR Yaris dijual pada harga RM364k di Thailand, sekali dengan latihan pemanduan, tiba pada Mac 2021

Toyota GR Yaris dijual pada harga RM364k di Thailand, sekali dengan latihan pemanduan, tiba pada Mac 2021

Selepas pra-tempahan untuk Toyota GR Yaris dibuka bulan lalu, Toyota Thailand kini mengumumkan harga rasmi untuk hot-hatch berkenaan – ia akan dijual pada harga 2.69 juta baht pada pasaran tersebut, atau RM363,596 dalam nilai matawang kita. Harga berkenaan memang sudah dijangka kerana pada pasaran lain di seluruh dunia GR Yaris memang dijual pada harga hampir sama atau lebih tinggi sedikit berbanding Honda Civic Type R FK8.

Namun dengan harga yang dibayar itu, pemilik bukan sahaja akan menerima jentera rali untuk jalan raya ini, malah turut diberikan pelbagai keistimewaan lain, antaranya keahlian automatik untuk kelab pemilik GR Yaris Thailand, dengan akses terus kepada aktiviti kelab seperti sesi track day dengan Toyota Gazoo Racing Motorsport Thailand.

Mereka juga berpeluang menyertai sekolah perlumbaan atau kursus pemanduan yang ditawarkan oleh Toyota Gazoo Racing, selain pakej insuran percuma selama setahun dan juga penyelenggaraan percuma selama tiga-tahun atau 60,000 km. Pelanggan terawal yang menempah bakal menerima kereta mereka bermula Mac 2021.

Toyota GR Yaris dijana oleh enjin 1.6 liter tiga-silinder turbo, namun model pasaran Thailand ini menampilkan talaan sama seperti versi pasaran Eropah yang menghasilkan 261 PS dan tork maksima 360 Nm, berbeza dengan GR Yaris JDM yang menghasilkan 272 PS/370 Nm.

Tetapi untuk senjata mekanikal yang lain ia masih sama, menampilkan kotak gear manual enam-kelajuan, sistem pacuan semua roda GR-Four bersama LSD jenis Torsen pada gandar hadapan dan belakang. Ia turut dibekalkan dengan set klac pelbagai lapisan yang membolehkan agihan tork depan dan belakang bermula 60:40 untuk mod Normal, 30:70 untuk mod Sport dan 50:50 untuk mod Track.

Walaupun diasaskan dari Yaris biasa pasaran Eropah, model yang dihasilkan bagi membolehkan Toyota menghasilkan jentera WRC lebih berpotensi pada masa hadapan ini menampilkan pelbagai ciri bespoke yang diminta dan dibangunkan bersama prinsipal pasukan Toyota Gazoo Racing World Rally Team, Tommi Makinen.

Toyota GR Yaris dijual pada harga RM364k di Thailand, sekali dengan latihan pemanduan, tiba pada Mac 2021

Ia hadir dengan badan tiga-pintu (berbanding lima-pintu pada model standard), bumbung belakang yang lebih rendah bagi tujuan aerodinamik, panel-panel badan lebih kuat dan ringan diperbuat dari aluminium serta bumbung karbon, dan juga sistem suspensi belakang jenis double wishbone bagi menggantikan sistem Torsion Beam untuk membolehkan gandar sistem pacuan semua roda disesuaikan.

Selepas Thailand, Malaysia juga dijangka bakal menerima GR Yaris ini berdasarkan teaser yang telah pun disiarkan oleh UMW Toyota sebelum ini, dan fasiliti GR Garage yang menjual GR Supra juga sudah tersedia pada pasaran tempatan. Berdasarkan trend di seluruh dunia dan harga Honda Civic Type R di Malaysia, adalah selamat untuk kita jangka ia akan dijual pada harga sekitar RM350k. Macam mana? Dah ada yang bersedia dengan duit simpanan?

GALERI: Toyota GR Yaris di Tokyo Auto Salon 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required