SPYSHOT: Peugeot 508 2021 dilihat diuji di Balik Pulau

SPYSHOT: Peugeot 508 2021 dilihat diuji di Balik Pulau

Selepas mengambil alih hak terhadap jenama Peugeot dari Nasim, Berjaya Auto Alliance (BAASB) nampaknya tidak berlengah untuk memacu semula jenama automotif Perancis tersebut pada pasaran tempatan. Terbaharu, pembaca paultan.org Edward Chew terserempak dengan sedan Peugeot 508 generasi kedua yang sedang di uji di Balik Pulau, Pulau Pinang.

Model sedan segmen-D yang kacak ini pada awalnya dirancang untuk dilancarkan di Malaysia oleh Nasim pada suku kedua 2019. Pelan tersebut nampaknya tidak berjaya, dan ia bakal direalisasikan oleh BAASB tidak lama lagi. Selain 508, BAASB turut dilihat akan melancarkan SUV segmen-B Peugeot 2008 yang turut telah ditemui diuji di Glenmerie sebelum ini.

Untuk model generasi pertama, Nasim membawa 508 ke Malaysia dengan dua versi enjin iaitu petrol dan diesel. Namun untuk model generasi baharu ini, masih belum dapat dipastikan sama ada versi diesel akan turut ditawarkan kerana kali ini 508 dibekalkan dengan enjin BlueHDi terkini dengan pematuhan Euro 6 yang mungkin tidak sesuai dengan diesel yang dijual di Malaysia.

Manakala untuk versi petrol, kita mungkin akan menerima 508 yang dijana oleh enjin PureTech 1.6 liter turbo. Di Eropah, enjin ini ditawarkan dalam dua talaan kuasa iaitu 180 hp/250 Nm dan 225 hp/300 Nm, kedua-duanya dipadankan dengan kotak gear lapan kelajuan automatik.

SPYSHOT: Peugeot 508 2021 dilihat diuji di Balik Pulau

Ingat lagi bahawa Nasim turut membawa 508 dalam versi wagon yang cukup kacak sebelum ini? Model berkenaan juga masih belum jelas sama ada akan turut di bawa ke pasaran atau tidak.

Peugeot 508 generasi baharu ini diasaskan dari platform EMP2 membolehkan ia dihasilkan sekitar 70 kg lebih ringan dan lebih kompak dari sebelumnya.

Walaupun ia ditakrif sebagai sedan, bahagian belakang model ini dihasilkan sebagai sebuah fastback sebenar yang bukan sahaja menampilkan sudut cermin yang landai, malah ia juga adalah sebahagian dari pintu tailgate apabila penutup but itu dibuka. Malah 508 ini turut menampilkan rekaan pintu tanpa bingkai cermin seperti kereta sport sebenar.

BAASB sebelum ini turut dilaporkan akan menawarkan perlindungan “waranti 5+5 tahun” untuk semua model baharu di Malaysia. Malah syarikat berkenaan turut bakal memberikan servis yang lebih pantas bagi memulihkan semula perspektif awam terhadap servis selepas jualan jenama tersebut pada pasaran tempatan.

Harga untuk Peugeot 508 ini di Malaysia juga masih sukar untuk diramal. Untuk model sebelum ini, versi sedan 1.6 liter turbo dijual pada harga bermula RM173,888 pada 2015, manakala model wagon petrol dijual pada harga RM183,888 serta wagon diesel pula berharga RM201,888.

Kalau ikut trend sekarang, model-model segmen-D dari Jepun seperti Honda Accord dan Toyota Camry juga telah dijual pada harga menghampiri RM200k, agak-agak boleh ke 508 ini mengekalkan julat harga seperti sebelum ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required