Lynk & Co 09 – SUV besar guna platform SPA Volvo

Lynk & Co 09 – SUV besar guna platform SPA Volvo

Walaupun sudah dipanggil sebagai jenama kenderaan mewah bagi Geely, status Lynk & Co kini naik satu lagi tahap apabila mereka memperkenalkan model pertama yang menggunakan platform Scalable Premium Architecture (SPA) daripada Volvo.

Ini adalah platform sama yang digunakan pada model S60/V60, S90/V90, XC60 dan XC90, dan mempunyai kelebihan saiz serta teknologi berbanding platform Compact Modular Architecture (CMA) yang digunakan oleh Lynk & Co sebelum ini. Menurut syarikat itu, bukan sahaja ciri premium bakal bertambah, platform ini juga menawarkan perlindungan perlanggaran lebih tinggi, enjin lebih berkuasa, lebih senyao, kurang NVH dan lebih banyak sistem bantuan pemandu.

Platform SPA juga menyediakan akses kepada enjin empat silinder turbo 2.0 liter Volvo serta kotak gear automatik lapan kelajuan Aisin, yang ditawarkan dalam variasi hibrid ringkas, hibrid penuh dan plug-in hybrid. Jumlah kuasa berada antara 252 PS hingga 431 PS, dan 177 PS lagi boleh datang daripada motor elektrik di belakang.

Tetapan ini sudah digunakan pada beberapa model SPA, termasuklah Volvo Recharge T8 dan Polestar 1 dengan sistem plug-in hybrid tiga motor berkuasa 608 PS. Lynk & Co juga memberitahu model mereka yang menggunakan SPA ini akan mempunyai pakej pemanduan semi autonomous dan sokongan atas talian seperti yang sudah dipasang pada Volvo.

Jadi, apakah model pertama Lynk & Co yang menggunakan platform ini? Gambar pertamanya sudah didedah dan dipanggil sbagai 09 – seperti adik kepada XC90. Profail tepinya memang menampakkan sebuah crossover premium, dengan badan yang panjang serta bahagian depan yang tegap.

Lampu jenis terpisah yang sudah menjadi keunikan model Lynk & Co masih dikekalkan, dan ia ditambah lagi dengan beberapa perincian seperti bukaan udara hiasan di pintu dan pembuka pintu yang tenggelam. Gambar lain yang terdedah dalam laman web Sohu pula menampakkan gril yang lebih besar dengan jalur menegak.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required