Cusco Toyota GR 86 Concept – pamer peralatan perlumbaan sebenar untuk 86 generasi baharu

Cusco Toyota GR 86 Concept – pamer peralatan perlumbaan sebenar untuk 86 generasi baharu

Tidak seperti penala-penala Jepun yang lain, Carrosesser Co.Ltd atau lebih dikenali sebagai Cusco jarang dikaitkan dengan perlumbaan jalanan, sebaliknya mereka lebih terkenal dalam menghasilkan jentera perlumbaan litar, Gymkhana dan juga rali.

Jadi pada perhimpunan Fuji 86 Style with BRZ 2021 yang berlangsung di Litar Fuji Speedway hujung minggu lalu, Cusco turut mendedahkan Toyota GR 86 versi mereka yang digelar Cusco GR 86 Concept. Tidak seperti GR 86 HKS, GR 86 GReddy dan juga GR 86 TOM’S yang nampak bergaya untuk digunakan di atas jalan raya, GR 86 Cusco ini nampak lebih seperti kereta rali dalam kategori JN2 yang dibina oleh Cusco untuk kejohanan rali All Japan untuk Toyota 86 generasi sebelum ini.

Tiada sebarang kit badan yang fancy dipadankan pada GR 86 Cusco ini. Ia hanya dihiasi dengan livery perlumbaan putih-merah-hitam tradisi Cusco, bersama rim 17-inci Enkei RC-T5, dibalut dengan tayar Dunlop Direzza 225/45. Set brek dari Advics boleh dilihat di sebalik set roda berkenaan, yang dibantu dengan pad brek dari Winmax.

Cusco Toyota GR 86 Concept – pamer peralatan perlumbaan sebenar untuk 86 generasi baharu

Tipikal sebuah jentera binaan Cusco, pembangunannya lebih ditumpukan terhadap pengendalian. Cusco GR 86 ini dipadankan dengan set suspensi boleh laras Street Zero, yang dilengkapkan bersama stabiliser links boleh laras, lateral links untuk lengan belakang sebelah atas dan juga set bushing yang lebih keras. Kerangka badan kereta ini juga diperkukuhkan dengan pemadanan pelbagai pendakap serta strut bar.

Kemudian, pengendalian jentera ini diperkemas lagi menerusi tingkat taraf yang dilakukakan pada sistem penghantaran kuasa, menerusi LSD jenis dua hala Cusco Type R pada gandar belakang. Ia juga menerima prototaip kit klac ORC, pelindung unit differential serta pelindung haba untuk driveshaft.

Enjin petrol boxer NA FA24D 2.4 liter pada GR 86 ini menerima sistem ekzos Fujitsubo Authorize RM+c. Selain itu, ia turut diberikan perincian kecil lain seperti pelindung tali sawat gentian karbon, penutup radiator tekanan tinggi dan juga penapis pelincir sport.

Kokpit GR 86 ini juga menerima sentuhan tipikal sebuah jentera Cusco, antaranya roll cage tujuh-point bersama bar sisi Safety21, tali pinggang keledar perlumbaan Cusco, tempat duduk perlumbaan Bride Xero VS dan juga roda stereng Works Bell.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required