Mazda tunda pelancaran model enjin rotary? Sistem range extender pada MX-30 didakwa terlalu mahal

Mazda tunda pelancaran model enjin rotary? Sistem <em>range extender</em> pada MX-30 didakwa terlalu mahal

Mazda sebelum ini sudah mengesahkan bahawa mereka akan kembali menggunakan enjin wankel rotary pada model produksi mereka, tetapi bukanlah untuk menjana kereta sport, sebaliknya berfungsi seakan “generator pasar malam” untuk sistem hibrid range extender yang hanya akan mengecas bateri untuk motor elektrik.

Sistem tersebut sebelum ini juga telah disahkan akan diperkenalkan pada Mazda MX-30 dan bakal dijual bermula separa pertama tahun hadapan. Namun menerusi laporan terbaharu, jurucakap Mazda memberitahu Automotive News bahawa tarikh sebenar untuk melancarkan MX-30 dengan sistem hibrid range extender berkenaan masih lagi belum ditentukan.

Dengan sistem tersebut, MX30 berkenaan dijangka boleh bergerak hampir sekali ganda lebih jauh dari versi elektrik sepenuhnya. Namun media-media Jepun melaporkan teknologi hybrid range extender dengan enjin wankel rotary tersebut mungkin akan digugurkan kerana perlu dilengkapi bateri lebih besar, bersama enjin yang kompleks menyebabkan harganya akan melambung terlalu mahal.

Buat masa sekarang MX30 telah pun dijual dalam dua versi iaitu dijana oleh elektrik sepenuhnya, dan juga dengan enjin petrol bersama sistem hibrid ringkas.

Mazda tunda pelancaran model enjin rotary? Sistem <em>range extender</em> pada MX-30 didakwa terlalu mahal

Untuk model elektrik sepenuhnya, MX-30 berkenaan menerima motor elektrik 107 kW (145 PS) dan tork maksima 271, memacu roda hadapan menerusi transmisi kelajuan tunggal. Ia menerima kuasa elektrik dari bateri lithium-ion 35.5 kWj yang dapat memberikan jarak gerak 224 km dengan satu caj penuh, serta boleh dicaj semula dengan kadar 50 kW (DC).

Manakala untuk model hibrid ringkas pula, ia menerima enjin petrol 2.0 liter empat-silinder tanpa turbo e-SkyActiv-G, digandingkan bersama sistem M Hybrid 24-volt dan kotak gear enam-kelajuan automatik. Secara keseluruhan ia menjana 155 PS dan tork maksima 200 Nm.

Sama ada ia digugurkan terus atau hanya ditunda, masa hadapan enjin rotary Mazda untuk sistem hibrid range extender ini masih lagi samar-samar. Mazda juga dilaporkan kini sedang membangunkan sistem hibrid plug-in yang dijangka akan diperkenalkan di antara 2022 hingga 2025 nanti.

GALERI: Mazda MX-30 di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required