Toyota bakal dedahkan GR Yaris lebih liar dan kereta lumba GR GT3 Concept di Tokyo Auto Salon 2022

Toyota bakal dedahkan GR Yaris lebih liar dan kereta lumba GR GT3 Concept di Tokyo Auto Salon 2022

Anda rasa model sedia ada ‘jentera rali jalan raya’ Toyota GR Yaris sedia ada dah cukup berkuasa? Tunggu dulu, ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon (TAS) 2022 yang akan bermula 14 hingga 16 Januari nanti, Toyota bakal mendedahkan GR Yaris dalam versi lebih liar, bersama sebuah lagi kereta lumba misteri dalam bentuk konsep GT3.

Gergasi automotif Jepun berkenaan telahpun menyiarkan teaser untuk kedua-dua model yang akan didedahkan tersebut, berupa imej yang menayangkan bayangan kereta-kereta berkenaan. Bagi GR Yaris dalam versi lebih garang ini, ia bakal tampil dengan rupa yang lebih agresif menampil penutup bonet enjin dengan liang aliran udara serta spoiler belakang dan juga spoiler bawah bampar hadapan lebih besar.

Model ini berkemungkinan adalah versi produksi dari model prototaip yang dilihat diuji di litar Nürburgring sebelum ini, menampilkan splitter udara tambahan pada bampar hadapan, liang aliran udara di belakang ruang roda hadapan serta spoiler belakang lebih besar.

Berkemungkinan besar, enjin asal 1.6 liter tiga silinder pada GR Yaris tersebut turut akan menerima talaan semula bagi menghasilkan kuasa lebih bertenaga. Buat masa sekarang, enjin G16-GTS pada GR Yaris pasaran Jepun menghasilkan kuasa maksima 272 PS dan tork maksima 370 Nm.

Toyota bakal dedahkan GR Yaris lebih liar dan kereta lumba GR GT3 Concept di Tokyo Auto Salon 2022

Bagi kereta lumba yang digelar GR GT3 Concept, ia masih kekal misteri tanpa sebarang petunjuk. Apa yang diketahui, GT3 adalah regulasi perlumbaan dari FIA, diasaskan dari kereta sport produksi dan diberikan pelbagai ubahsuai untuk dijelmakan sebagai kereta lumba Grand Touring berdasarkan garis panduan yang ditetapkan.

Namun apa yang menjadi persoalan, kereta sport produksi Toyota yang mana akan dipilih untuk asas jentera lumba GR GT3 Concept tersebut, dan bayangan badan yang diberikan tidak sepadan dengan kereta sport produksi Toyota sedia ada.

Selain dari dua model ini, Toyota turut akan mempamerkan jentera-jentera lumba GR mereka yang bertanding di Super GT, Super Formula, Kejuaraan Rali Jepun dan juga jentera GR010 Hybrid yang telah memenangi gelaran kejuaraan WEC dan juga Le Mans 24 Jam tahun lalu.

Pelbagai komponen-komponen alat ganti untuk model-model klasik lagenda Toyota yang diproduksi semula di bawah program GR Heritage Parts turut akan di bawa ke TAS tahun ini. Buat masa sekarang, GR Heritage Parts telah pun menyenaraikan pelbagai komponen alat ganti yang dihasilkan semula untuk model seperti Toyota 2000GT, Toyota Supra A70 dan A80, jentera off road Toyota Land Cruiser BJ40 serta Toyota Corolla Levin dan Sprinter Trueno AE86.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required