Zeekr 001 pecah rekod drift EV Guinness terpantas di dunia; 208 km/j, slalom 50 kon dalam masa 49.05 saat!

Zeekr 001 pecah rekod drift EV Guinness terpantas di dunia; 208 km/j, slalom 50 kon dalam masa 49.05 saat!

Zeekr 001, produk pertama jenama premium elektrik sepenuhnya dari Geely iaitu Zeekr ini telah pun didedahkan buat pertama kali pada bukan April tahun lalu, dan dua bulan selepas itu semua stok yang dirancang untuk diproduksi sepanjang 2021 diumumkan habis dijual.

Bagi menunjukkan kemampuan model yang didakwa sebagai Shooting Brake EV pertama di dunia ini, Zeekr 001 telah membuat dua percubaan bagi memecah Rekod Dunia Guinness iaitu untuk menjadi kereta elektrik yang melakukan aksi drift terpantas di dunia dan kereta elektrik yang melalui laluan slalom terpantas di dunia; kedua-dua rekod berkenaan berjaya dipecahkan!

Untuk rekod kereta elektrik yang membuat aksi drift terpantas di dunia, Zeekr 001 pada asalnya perlu melakukan pergerakan mengelangsar berkenaan pada kelajuan 160 km/j. Namun ia berjaya melakukan aksi tersebut dengan kelajuan jauh lebih pantas iaitu 207.996 km/j.

Manakala untuk rekod slalom terpantas di dunia, Zeekr 001 ini berjaya mengharungi laluan slalom dengan 50 kon yang diatur pada jarak yang sama dalam masa hanya 49.05 saat.

Zeekr 001 pecah rekod drift EV Guinness terpantas di dunia; 208 km/j, slalom 50 kon dalam masa 49.05 saat!

Sama seperti model-model EV lain di bawah payung Geely Auto seperti SUV prestasi Lotus Eletre, crossover kompak smart #1, trak pikap elektrik Radar RD6 dan MPV mewah Zeekr 009, Zeekr 001 ini diasaskan dari platform Sustainable Experience Architecture (SEA) yang direka khas untuk digunakan oleh model-model elektrik penuh.

Bagi Zeekr 001 ini ia diberikan dua motor elektrik (satu pada setiap gandar) menjadikan ia sebuah model pacuan semua roda, dengan bekalan kuasa keseluruhan 544 PS dan tork maksima 768 Nm. Selain dari mampu memberikan pecutan sepantas 3.8 saat, dinamik dari casis serta konfigurasi AWD yang diberikan tersebut turut menjadi faktor utama kedua-dua rekod dunia ini dapat dipegang.

Percubaan untuk memecah dua rekod dunia ini turut memperlihatkan visi Zeekr untuk tidak menjadi “kereta elektrik yang bosan”. Rekod-rekod tersebut dipecahkan pada bulan ini, dibuat di litar ujian CATARC di China dengan diselia oleh pegawai pengadil dari Guinness World Records sendiri.

Selain dari versi AWD, Zeekr 001 juga ditawarkan dalam versi motor tunggal memacu roda belakang. Untuk versi ini ia hanya dibekalkan dengan kuasa 272 PS dan tork maksima 384 Nm, membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 6.8 saat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required