Toyota Innova Zenix baru dilihat diuji di India – platform TNGA, kemunculan sulung bulan depan?

Toyota Innova Zenix baru dilihat diuji di India – platform TNGA, kemunculan sulung bulan depan?

Unit prototaip untuk MPV tujuh-tempat duduk Toyota Innova generasi ketiga telah dilihat sedang diuji di atas jalan raya awam di India baru-baru ini, dan ia sempat dirakam oleh pemilik saluran YouTube Naveen Gowda. Menurut laporan Autocar India, Innova generasi seterusnya ini dijangka bakal membuat kemunculan sulung di Indonesia bulan hadapan, dan turut akan dilancarkan di India tahun ini juga.

Portal berkenaan turut menyebut bahawa Innova baharu ini tidak lagi menggunakan casis ladder frame pacuan roda belakang seperti model generasi sedia ada, tetapi diganti dengan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) pacuan roda hadapan dari versi TNGA-C yang jauh lebih moden. Dengan platform ini, Innova dijangka bakal memberikan ruang dalaman lebih luas dengan lantai belakang yang rata dan lebih rendah

Bagi model generasi baharu ini, ia akan dikenali sebagai Innova Hycross di India, mengantikan Innova Crysta generasi sedia ada. Autocar India menyatakan bahawa Innova Hycross ini menerima unit rangkaian kuasa hibrid, menjadi model kedua hibrid Toyota diperkenalkan di negara berkenaan tahun ini selepas SUV Toyota Hyryder.

Menerusi video yang disiarkan ini, boleh dilihat Innova generasi baharu berkenaan masih menampilkan bonet hadapan yang panjang. Ia juga diberikan lampu hadapan tirus dengan gril yang tinggi, mungkin akan menampilkan rupa seakan Corolla Cross versi lebih besar. Lampu nyalaan siang melintang turut dapat dilihat pada bampar MPV ini.

Profil sisi Innova ini juga nampak lebih seperti SUV berbanding MPV, tetapi bentuknya tidak canggung seperti model sebelumnya yang berkongsi casis ladder frame dengan trak pikap Toyota Hilux. Manakala di belakang, ia diberikan lampu ‘2-piece’ yang disusun melintang, serta spoiler bumbung yang nampak disekalikan dengan bingkai kiri dan kanan cermin belakang.

Video ini juga memperlihatkan bahawa Innova turut menerima skrin infotainmen berdiri sendiri pada bahagian tengah papan pemuka dengan saiz yang agak besar sehingga boleh dilihat dari sebelah luar, yang tidak pernah ditawarkan oleh mana-mana model Toyota di negara berkenaan sebelum ini, dakwa Autocar India.

Toyota Innova Zenix baru dilihat diuji di India – platform TNGA, kemunculan sulung bulan depan?

Portal berkenaan juga menjangkakan Innova Hycross ini bakal menyajikan kelengkapan lebih mewah dari Innova Crysta. Ia termasuk paparan instrumen digital sepenuhnya untuk varian lebih tinggi, kamera 360-darjah, cermin suria, pengecas telefon pintar tanpa wayar, papan pemuka dengan bahagian sentuhan lembut, brek parkir elektronik dan juga tempat duduk kapten dengan fungsi ottoman pada baris kedua.

Laporan berkenaan turut menyebut bahawa tiada varian dengan enjin diesel ditawarkan untuk Innova Hycross ini di India di mana ia hanya hadir dengan enjin petrol 2.0 liter bersama sistem hibrid hampir sama ditawarkan pada Toyota Hyryder. Namun, dijangka pelanggan masih boleh membeli Innova dengan enjin diesel kerana model Innova Crysta diesel akan terus dijual bersama Innova Hycross di bilik pameran.

Di Indonesia, laporan sebelum ini menyebut bahawa Innova generasi baharu tersebut mungkin akan diperkenalkan pada 22 November nanti, dan bakal diberi nama Innova Zenix atau mungkin hanya akan dikenali sebagai Toyota Zenix bagi varian paling tinggi.

Ia adalah untuk mengikut apa yang telah dibuat pada MPV tujuh-tempat duduk yang lebih kecil iaitu Toyota Avanza. Buat masa sekarang varian tertinggi Avanza di Indonesia hanya dikenali sebagai Toyota Veloz dan bukan lagi Toyota Avanza Veloz seperti generasi sebelumnya. Ini bagi membolehkan Avanza dipisahkan dengan Veloz bagi memberikan imej lebih premium pada Veloz, seolah-olah ia tiada kaitan dengan Avanza.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required