Teaser Hyundai Creta untuk Malaysia disiar, bakal dilancar – pencabar Perodua Ativa dan Honda WR-V

<em>Teaser</em> Hyundai Creta untuk Malaysia disiar, bakal dilancar – pencabar Perodua Ativa dan Honda WR-V

Laman Facebook rasmi Hyundai Malaysia baru sahaja menyiarkan satu teaser untuk sebuah SUV yang bakal dilancarkan tidak lama lagi. Walaupun tidak disebut dengan jelas nama model berkenaan, bayangan badan dan juga jalur LED pada lampu belakang jelas ia adalah Hyundai Creta.

Ini bukan teaser pertama Creta yang disiarkan oleh Hyundai Malaysia. Hujung tahun lalu jenama Korea berkenaan telah membayangkan bahawa ia akan melancarkan empat model baharu di Malaysia, salah satunya adalah Creta. Walau bagaimanapun, Hyundai masih belum menyatakan dengan jelas bila tarikh pelancaran model ini di Malaysia.

Hyundai Creta generasi kedua ini telah membuat kemunculan sulungnya di India pada 2020. Dan untuk pasaran Malaysia kelak, kita bakal menerima Creta facelift yang telah pun muncul untuk peringkat global buat pertama kali di Indonesia pada November 2021.

<em>Teaser</em> Hyundai Creta untuk Malaysia disiar, bakal dilancar – pencabar Perodua Ativa dan Honda WR-V

Kelibat model ini sudah pun dilihat di Malaysia pada September 2021, lengkap dengan nombor pendaftaran Malaysia dan sudah tentu telah menerima kelulusan VTA dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk dijual di sini.

Hyundai Creta diasaskan dari platform yang sama dengan SUV segmen-B Kia Seltos, menampilkan dimensi panjang 4,315 mm, lebar 1,790 mm, tinggi 1,630 mm dan jarak roda sejauh 2,610 mm. Walaupun ia masih dikelaskan dalam model segmen-B, Creta berada satu anak tangga di bawah Kona kerana dihasilkan untuk pasaran seperti ASEAN dan India berbanding Kona yang disasarkan untuk pasaran Eropah.

Namun dari segi saiz, Creta masih dilihat sedikit lebih besar kerana Kona hanya menampilkan ukuran 4,215 mm panjang, 1,800 mm lebar, 1,575 mm tinggi dan jarak roda 2,600 mm. Jadi jika masuk ke pasaran Malaysia, Creta perlu berhadapan dengan lawan-lawan Kona seperti Honda HR-V dan Proton X50, sebaliknya menjadi pesaing untuk Perodua Ativa dan satu lagi SUV segmen-B yang bakal di bawa oleh Honda iaitu WR-V.

<em>Teaser</em> Hyundai Creta untuk Malaysia disiar, bakal dilancar – pencabar Perodua Ativa dan Honda WR-V

Tetapi Creta jelas lebih besar dari Ativa kerana SUV Perodua itu hanya tampil dengan dimensi 4,065 mm panjang, 1,710 mm lebar, 1,635 mm tinggi dan jarak roda 2,525 mm. Honda WR-V juga dilihat lebih kecil dengan dimensi panjang 4,060 mm, lebar 1,780 mm, tinggi 1,608 mm dan jarak roda sejauh 2,485 mm.

Bagi pasaran Indonesia dan Thailand, Creta menerima enjin 1.5 liter tanpa bantuan turbo yang menghasilkan 115 PS pada takat 6,300 rpm dan tork maksima 144 Nm pada 4,500 rpm, digandingkan dengan kotak gear Intelligent Variable Transmission (iVT), iaitu transmisi CVT Hyundai yang menggunakan rantai bagi menggantikan tali sawat metalik.

Model pasaran Thailand menerima kelengkapan seperti skrin infotainmen 8.0-inci, paparan instrumen 10.25-inci, pengecas telefon pintar tanpa wayar Qi, pendingin hawa automatik dengan penghembus kabin belakang. Manakala dua varian paling tinggi diberikan lampu dalaman dan lampu suasana LED dan juga bumbung panaromik.

Ia juga menerima sistem keselamatan yang agak baik termasuk enam-beg udara serta pakej bantuan pemanduan Hyundai SmartSense dengan fungsi termasuk amaran buka pintu.

Di Thailand, Creta dijual pada harga 949,000 baht (RM116k) sehingga 999,000 baht (RM122k). Manakala di Indonesia Creta ditawarkan dalam empat varian bermula varian Asas Active berharga 279 juta rupiah (RM81k) sehingga 397.5 juta rupiah (RM116k) untuk varian paling tinggi Prime. Agak-agak berapa pula harganya di Malaysia nanti?

GALERI: Hyundai Creta facelift 2022 pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required