ASEAN NCAP 5 bintang untuk Honda Civic, Toyota Sienta, Nissan Navara, Mitsubishi Pajero Sport dan Hyundai Elantra; model lain dapat empat bintang

Sewaktu majlis ASEAN NCAP Grand Prix yang berlangsung semalam, pertubuhan itu mengumumkan keputusan ujian perlanggaran kenderaan yang dijalankan pada suku keempat tahun 2016.

Daripada sembilan kereta yang dinilai, lima menerima penarafan penuh lima bintang untuk perlindungan penumpang dewasa (AOP). Terletak dalam senarai itu adalah Honda Civic, Toyota Sienta, Nissan NP300 Navara, Mitsubishi Pajero Sport dan Hyundai Elantra, yang juga mendapat taraf empat bintang untuk perlindungan penumpang kanak-kanak (COP).

Seperti biasa, terdapat syarat untuk taraf yang diberikan itu – model Civic yang tidak mempunyai amaran tali pinggang penumpang hadapan, serta Sienta, Pajero Sport dan Elantra yang tidak dilengkapi dengan pengawal kestabilan elektronik (ESC) semuanya hanya mendapat penarafan empat bintang dalam AOP.

Kereta selebihnya yang diuji mendapat taraf empat bintang AOP. Ini termasuk kembar segmen A Toyota Calya dan Daihatsu Sigra; bezanya adalah Calya juga mendapat empat bintang untuk COP, tetapi Sigra cuma mendapat dua bintang. Model Sigra yang tidak mempunyai beg udara juga cuma mendapat satu bintang untuk AOP.

Akhir sekali adalah Honda Brio dan Proton Ertiga, yang juga mendapat dua bintang bagi COP. Keputusan Porotn Ertiga dibawa daripada model kembar Suzuki-nya yang diuji pada bulan April.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required