SUV Jaguar F-Pace dinobatkan sebagai ‘World Car of The Year’ dan ‘World Car Design of The Year’ 2017

SUV Jaguar F-Pace dinobatkan sebagai ‘World Car of The Year’ dan ‘World Car Design of The Year’ 2017

Acara anugerah World Car of The Year tahun ini telah pun mencapai kemuncaknya apabila kesemua pemenang diumumkan pada New York International Auto Show, menobatkan SUV pertama keluaran Jaguar – F Pace – sebagai kereta terbaik WCOTY 2017. SUV mewah keluaran jenama automotif Brtish tersebut turut menggondol anugerah World Car Design of The Year 2017, membolehkan ia menerima kemenangan berganda tahun ini.

Sebanyak 23 kenderaan dicalonkan bagi anugerah berprestij berkenaan untuk tahun ini dan kemudian disenarai pendekkan kepada hanya 10. Apa yang menarik, tiga finalis untuk anugerah tersebut untuk tahun ini kesemuanya terdiri dari SUV; F-Pace, Audi Q5 dan Volkswagen Tiguan.

Dalam kategori World Car Design of The Year, F-Pace hanya disaingi oleh Mercedes-Benz S-Class Cabriolet. Kemenangan F-Pace ini juga menyamai apa yang dicapai oleh pemenang World Car of The Year tahun lalu iaitu Mazda MX-5, yang turut dinobatkan sebagai World Car Design of The Year 2016. Dalam pasaran Malaysia, F-Pace ditawarkan dengan dua varian iaitu Prestige (RM598,800) dan R-Sport (RM658,800).

Sementara itu, untuk anugerah World Luxury Car of The Year 2017 menjadi milik Mercedes-Benz E-Class W213, menewaskan BMW 5 Series G30 dan Volvo S90/V90. Antara nama lain yang turut tercalon untuk anugerah ini adalah Bentley Bentayga dan Genesis G90.

Bagi kategori World Performance Car pula, ia dimenangi oleh Porsche 718 Boxter/Cayman, menewaskan Audi R8 Spyder dan McLaren 570S. Finalis lain yang turut merebut anugerah ini termasuk Aston Martin DB11, Honda NSX, Lexus LC 500 dan Mercedes-AMG GT Roadster.

BMW i3 (94 Ah) pula menggungguli kategori World Urban Car, menewaskan dua finalis lain iaitu Citroen C3 dan juga Suzuki Ignis. Nama lain yang turut tercalon untuk kategori ini termasuk Ford Ka+, Smart Brabus dan Suzuki Baleno.

Untuk kategori terakhir iaitu anugerah World Green Car, ia dimenangi oleh Toyota Prius Prime, menewaskan Chevrolet Bolt dan Tesla Model X. Finalis lain yang turut disenarai pendekkan untuk kategori ini termasuk Honda Clarity fuel-cell, Hyundai Ioniq, dan juga BMW 740e iPerformance.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required