Proton Iriz R5 bakal beraksi di pusingan pertama Kejuaraan Rali Dunia, Monte Carlo Rally Januari 2019

Proton Iriz R5 bakal beraksi di pusingan pertama Kejuaraan Rali Dunia, Monte Carlo Rally Januari 2019

Mei lalu, jentera rali Proton Iriz R5 dilaporkan akan melengkapkan proses homologasi untuk penyertaannya ke kancah Kejuaraan Rali Dunia (WRC) dalam kategori WRC2. Namun selepas itu, tiada lagi perkembangan berkenaan bila jentera binaan Mellors Elliot Motorsport (MEM) tersebut akan benar-benar bertanding dalam kejohanan dunia itu.

Kini barulah berita baik tentang perkara ini muncul semula – menurut laporan Motorsport News UK, proses homologasi tersebut kini dalam peringkat akhir dan Iriz R5 bakal menerima kelulusan dari FIA bulan Disember ini. Apa yang lebih menggembirakan, laporan tersebut turut menyatakan bahawa Proton Iriz R5 bakal bertarung pada pusingan pertama WRC 2019 iaitu di Monte Carlo Rally Januari hadapan.

“1 Disember adalah tarikh homologasi. Sekarang kertas kerja sudah pun siap dan mereka [FIA] hanya akan kembali untuk memeriksa saiz dan berat yang kami buat adalah mengikut spesifikasi,” kata prinsipal pasukan MEM, Chris Mellors.

Proton Iriz R5 bakal beraksi di pusingan pertama Kejuaraan Rali Dunia, Monte Carlo Rally Januari 2019

“Kami adalah pasukan kecil dan homologasi telah mengambil masa yang lebih lama dari apa yang kami harapkan, tetapi kami telah membuat pelbagai perubahan dan peningkatan seiring dengan tempoh tersebut dan ia dalam keadaan agak baik sekarang, ia adalah kereta yang sangat hebat,” tambah Mellors lagi.

MEM mula membangunkan Proton Iriz R5 ini sejak tahun 2016. Jentera tersebut dijana enjin petrol turbo 4B11T dari Mitsubishi Lancer Evolution X yang telah diturunkan kapasitinya dari 2.0 liter kepada 1.6 liter (bagi membolehkan ia diiktiraf dalam kategori R5), digandingkan bersama transmisi dari Xtrac dan juga sistem pacuan semua roda.

Untuk suspensi, ia diberikan set penyerap hentak dari Reiger, dan turut menerima sistem brek dari Brembo. Seluruh kawalan elektronik jentera ini pula menerima peralatan dari Cosworth.

Ia telah membuat kemunculan sulung di Good Festival of Speed tahun lalu. Selepas itu, Iriz R5 telah pun berlumba dalam empat perlumbaan – menjadi juara di Rally Stage Goodwood Festival of Speed 2017, mencapai kedududukan podium di Malton Forest Rally 2017, juara di Grizedale Stages Rally 2017 dan mempertahankan takhtanya sebagai juara Rally Stage Goodwood FOS 2018.

Kesemua ujian dan perlumbaan yang disertai oleh Iriz R5 dipandu sendiri oleh anak Chris Mellors iaitu Oliver Mellors. MEM turut mengesahkan bahawa Oliver dan Iriz R5 akan bertanding lagi dalam Malton Rally tahun ini yang akan berlangsung bulan hadapan. Selain Ollie, Iriz R5 juga pernah diuji oleh lagenda serta juara dua kali WRC, Marcus Gronholm dan diberikan maklum balas yang sangat positif.

Februari lalu, Proton telah menayangkan Iriz R5 di Malaysia namun ia hanyalah sebuah replika. Walaupun sekadar replika, kereta berkenaan sebenarnya turut dibina oleh MEM di UK, dan menggunakan kit-kit badan asli sama seperti jentera sebenar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required