Proton X70 menentang SUV segmen B dan C yang lain

Proton X70 menentang SUV segmen B dan C yang lain

Model SUV pertama Proton iaitu X70 akhirnya sudah pun dilancar, selepas sekian banyak teaser dan dipertonton dalam beberapa acara. Model ini menggunakan asas sama dengan Geely Boyue, dan ia dijual pada harga antara RM99,800 hingga RM123,800, sekaligus meletakkan ia di tengah dalam pasaran SUV yang agak banyak pesaingnya.

Senarai model yang ditawarkan cukup pelbagai. Selain SUV segmen B dan C yang menggunakan platform kereta biasa (berkongsi dengan model hatchback kompak), terdapat juga model yang menggunakan platform pacuan roda belakang seperti Honda BR-V dan Toyota Rush. Perodua juga akan tampil dengan SUV yang menggunakan asas sama dengan Rush tidak lama lagi.

Melihat ke satu bahagian lain, terdapat juga model yang lebih premium dari Eropah seperti Volkswagen Tiguan dan Peugeot 3008. Walaupun begitu, Proton akan bersaing di bahagian tengah, antara semua SUV ini – menarik pembeli Rush dan BR-V untuk mengeluarkan bayaran lebih sedikit untuk model asas X70, atau mengubah pandangan pembeli SUV yang lebih mahal kepada X70 Premium.

Proton X70 menentang SUV segmen B dan C yang lain

Proton X70 sebenarnya adalah sebuah SUV segmen C, yang bermakna ia lebih besar berbanding Honda HR-V, Toyota C-HR dan juga Mazda CX-3. Dengan ukuran 4,519 mm panjang dan 1,831 mm lebar, X70 adalah 59 mm lebih lebar berbanding HR-V, yang kami ambil sebagai penanda aras SUV segmen B.

Saiz X70 adalah lebih hampir dengan Tiguan dan Mazda CX-5 (31 mm lebih pendek dan kurang lebar 9 mm berbanding CX-5), tetapi lebih kecil daripada dua model yang mempunyai pilihan tiga baris tempat duduk iaitu Honda CR-V (lebih pendek 77 mm dan kurang lebar 24 mm) dan Nissan X-Trail (lebih pendek 121 mm).

Jarak roda 2,670 mm pada X70 ini menandakan ia 10 mm lebih panjang berbanding CR-V, tetapi kurang 30 mm berbanding CX-5 dan 35 mm lebih pendek berbanding X-Trail.

Proton X70 menentang SUV segmen B dan C yang lain

Proton X70 dikuasakan oleh enjin turbo 1.8 liter dengan kuasa 182 hp (184 PS) dan 285 Nm tork dari antara 1,700 hingga 4,400 rpm. Satu-satunya SUV segmen C Jepun yang menggunakan enjin turbo adalah CR-V; dengan enjin 1.5L VTEC Turbo yang menawarkan 190 hp (+8 hp) dan 243 Nm (-42 Nm), manakala model Eropah yang menggunakan turbo pula adalah Tiguan (1.4L, 148 hp, 250 Nm) dan Peugeot (1.6L, 165 hp, 240 Nm).

X70 menggunakan transmisi automatik torque converter enam kelajuan dengan mod manual, sama seperti Peugeot 3008 manakala enjin TSI Tiguan pula dipadankan bersama kotak gear automatik klac berkembar. Melihat kepada CX-5 dan X-Trail pula, kedua-duanya ditawarkan dengan pilihan enjin NA 2.0L atau 2.5L (Mazda juga ada pilihan enjin 2.2L diesel turbo). CX-5 menggunakan transmisi 6AT manakala CX-5 dan CR-V menggunakan CVT.

Proton ada menawarkan satu pilihan pacuan semua roda untuk X70 (Executive AWD), tetapi tiga varian lain adalah pacuan roda hadapan (FWD), termasuklah varian Premium paling tinggi. CR-V, CX-5 dan X-Trail juga boleh didapati dalam pilihan FWD atau AWD, tetapi Tiguan dan 3008 cuma datang dengan FWD manakala Subaru XV pula cuma datang dengan AWD sahaja.

Selain daripada rekaan, kekuatan X70 turut berada pada senarai kelengkapannya. Model paling asas datang dengan lampu utama halogen dan tempat duduk fabrik, tetapi sistem infotainmen Geely Smart Ecosystem (GKUI) berasaskan Android, dengan ciri navigasi, streaming muzik dan kawalan suara dengan artificial intelligence datang terus secara standard untuk semua model.

Kelengkapan lain yang diberikan untuk semua varian X70 adalah sistem masuk tanpa kunci dan butang pemula, pengawal pendingin hawa dua zon dengan corong di belakang dan sistem pembersihan udara, enam beg udara, Electronic Stability Control (ESC), Hill Descent Control dan kamera undur.

Varian pertengahan Executive pula ditambah dengan lampu utama dan lampu siang LED, rim 18 inci, tempat duduk dibalut kulit tiruan, tempat duduk pemandu larasan kuasa, pengelap cermin automatik, cermin pandang belakang malap sendiri, pengesan jarak hadapan dan kamera 360 darjah. Varian Executive AWD juga mendapat semua kelengkapan ini, dan ditambah dengan sistem pemerhati tekanan angin tayar.

Proton X70 menentang SUV segmen B dan C yang lain

Kereta yang anda lihat ini, dan juga di dalam risalah jualan adalah varian Premium 2WD, yang mendapat rim 19 inci dan bumbung panoramik di luar. Di dalam pula, varian paling tinggi X70 datang dengan balutan kulit Nappa pada stereng dan tempat duduk, tempat duduk pemandu larasan lapan cara (dan sokongan belakang), tempat duduk penumpang hadapan larasan kuasa empat cara, kawalan suara dan sembilan pembesar suara (dengan amp dan subwoofer).

Varian Premium yang paling tinggi juga datang dengan sistem Advanced Driver Assistance System (ADAS), yang termasuk Autonomous Emergency Braking (AEB), Forward Collision Warning (FCW) Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Departure Warning (LDW), Blind Spot Information System (BLIS), Door Opening Warning System (DOW) dan Intelligent High Beam Control (HBC).

Bumbung panoramik pada varian Premium adalah unik untuk segmennya, sementara satu-satunya SUV yang mempunyai Adaptive Cruise Control (ACC) pula adalah CR-V varian paling atas dengan Honda Sensing. Untuk AEB, memang semakin banyak model yang dilengkapinya, tetapi di antara pesaing X70, ia hanya boleh didapati pada CR-V, CX-5 dan Toyota Rush. Ya, model Eropah juga tidak mempunyai AEB dan ACC.

Proton X70 menentang SUV segmen B dan C yang lain

Selain Proton X70 (lima bintang dalam ASEAN NCAP), hanya CR-V dan CX-5 sahaja yang boleh didapatkan dengan “pakej penuh” sistem bantuan pemandu, tapi itupun CR-V tidak mempunyai sistem lampu tinggi automatik manakala CX-5 pula tidak mempunyai ACC. Untuk kamera pandangan 360 darjah, SUV lain yang mempunyainya adalah Nissan X-Trail dan Toyota Rush.

Itulah dia – Proton X70 yang merupakan SUV segmen C dilancarkan dengan harga yang hampir seperti Honda HR-V. Selain enjin turbo, kelebihan lain yang dapat dilihat atas kertas pada X70 ini adalah kelengkapan, terutamanya sistem keselamatan dan bantuan pemandu. Honda dan Mazda memang ada menawarkan pakej keselamatan mereka sendiri, tetapi pada harga lebih tinggi (RM163,191 untuk CR-V 1.5TC Premium 2WD, dan dari RM148,214 untuk CX-5 GLS) dan X70 sebenarnya lebih lengkap dan tidak boleh dibanding lagi pada harga ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • Muhammad Abdulllah on Jan 08, 2019 at 12:13 am

    Tp di ngr China, Geely Boyue (Proton X70) dijual pd harga bawah rm70ribu iaitu rm66. 1ribu sahaja. Sedangkan Boyue dan X70 adalah dr syarikat Induk yg sama iaitu Geely-Proton. Peranan harga adalah penting yg menjadi punca Proton lebih terkebelakang berbanding pesaing terdekat Perodua. Harapnya, pengurusan Proton akan lebih cekap dlm memberi ransangan harga berbaloi kpd penguna tempatan khususnya. Fredick Maslow dlm teori perniagaan ada berkata, “merencana harga produk yg baik adalah penting utk mengekalkan sesebuah syarikat dlm industri pasaran”. Bayangkan di saat Perodua yg menggunapakai Toyota Rush/Daihatsu Terrios mampu mengurangkan kos drpd rm98ribu kepada rm(72-77)ribu mengapa Proton meningkatkan harga yg tinggi. Sebaiknya harga X70 perlu dikaji. Adalah sia² menghasilkan sesuatu yg berkualiti ttp mendapat sambutan yg tidak menguntungkan. Sekian, terima kasih

    Like or Dislike: Thumb up 10 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required