Daihatsu Rocky generasi baharu akan didedahkan pada TMS 2019, versi produksi DN Trec – laporan

Daihatsu Rocky generasi baharu akan didedahkan pada TMS 2019, versi produksi DN Trec – laporan

Jika Suzuki ada Jimny sebagai jentera off-road dalam saiz kecil, begitu juga dengan seteru utama dalam dunia K-Carnya iaitu Daihatsu – sebelum adanya Daihatsu Terios (model asal Perodua Kembara dan kini Perodua Aruz), jenama tersebut popular dengan model Daihatsu Rocky (atau Feroza di Malaysia), ingat lagi? Menurut portal Jepun BestCarWeb, nama Rocky ini akan muncul semula pada Tokyo Motor Show (TMS) 2019 yang akan berlangsung minggu hadapan, dan ia adalah versi produksi SUV konsep Daihatsu DN Trec yang muncul pada acara sama dua tahun lalu!

DN Trec bukan sahaja akan dihasilkan sebagai Daihatsu Rocky, malah ia turut hadir dengan pasangan kembar oleh Toyota yang akan digelar Toyota Raize, persis pasangan kembar Daihatsu Terios dan Toyota Rush.

Menurut portal itu lagi, Toyota telah pun mula mengambil tempahan untuk Rise bermula 1 Oktober lalu, dan ia akan menjadi pilihan alternatif kepada SUV kompak Toyota yang lain seperti C-HR dan RAV4. Manakala untuk Daihatsu Rocky pula, tempahan bagi pasaran Jepun akan mula dibuka pada akhir bulan ini.

Daihatsu Rocky generasi baharu akan didedahkan pada TMS 2019, versi produksi DN Trec – laporan

Kedua-dua Rocky dan Raize dikatakan akan dijana oleh enjin tiga-silinder turbo bersama kotak gear CVT automatik, selari dengan DN Trec yang diberitahu ketika kemunculannya dulu bahawa ia dicadangkan untuk digerakkan sama ada dengan unit janakuasa hibrid elektrik dengan enjin 1.2 liter NA, atau 1.0 liter turbo.

Ia juga akan ditawarkan sama ada dengan pacuan roda hadapan (FF) dan juga pacuan empat roda (4WD) . Untuk Toyota Rise yang sudah pun boleh ditempah, ia akan hadir dengan empat varian FF dan empat varian 4WD, dengan julat harga bermula 1.68 juta yen (RM65k) hingga 2.28 juta yen (RM88k).

Adakah model ini akan turut akan dijelmakan sebagai Perodua seperti Terios, Rush dan Aruz? Agak susah nak jangka kerana Perodua juga nampaknya sedang membina sebuah SUV segmen-B lima tempat duduk dengan kod D55L yang mempunyai saiz hampir sama dengan Kembara – mungkin akan dihasilkan sendiri oleh jurutera tempatan seperti apa yang mereka lakukan pada Myvi berdasarkan model prototaip yang dilihat sedang diuji sekitar Genting Highland minggu lalu.

GALERI: Model konsep Daihatsu DN Trec di Tokyo Motor Show 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required