SPYSHOT: Perodua uji enjin 1.0L turbo dalam perut Daihatsu Thor untuk SUV D55L akan datang?

SPYSHOT: Perodua uji enjin 1.0L turbo dalam perut Daihatsu Thor untuk SUV D55L akan datang?

Kami menerima gambar dari pembaca Mike Maximiliano, memaparkan dua buah Daihatsu Thor sedang di uji di Melaka, dengan trade plate Selangor yang berkemungkinan besar milik Perodua. Adakah ini bermaksud Perodua akan membina ‘Kenari generasi baharu’? Rasanya tidak, kerana yang jelas kini mereka sedang sibuk membangunkan dua model iaitu MPV tujuh-tempat duduk pengganti Alza dengan kod D27A, dan SUV segmen-B dengan saiz Kembara dengan kod D55L.

Kami percaya, ujian ini adalah berkenaan enjin dalam perut Thor tersebut iaitu enjin 1KR-VET 1.0 liter turbo tiga-silinder berkuasa 98 PS/140 Nm bersama transmisi CVT automatik, sama seperti digunakan oleh Toyota Raize/Daihatsu Rocky, yang dikatakan menggunakan asas sama untuk SUV D55L Perodua nanti.

Kalau anda lihat dengan teliti, terdapat penyejuk minyak enjin bersaiz besar diletakkan pada bahagian luar bampar hadapan Thor berkenaan. Ia sudah tentu bertujuan untuk mengadaptasikan suhu yang lebih tinggi di Malaysia berbanding di Jepun – bukan sahaja untuk minyak enjin, malah bendalir untuk kotak gear CVT (CVTF) juga perlu disejukkan untuk kegunaan di sini.

SPYSHOT: Perodua uji enjin 1.0L turbo dalam perut Daihatsu Thor untuk SUV D55L akan datang?

Sebelum ini, Perodua juga pernah dilihat menguji asas SUV Daihatsu Rocky berkenaan iaitu platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), tetapi disorokan disebalik badan Perodua Axia yang dipanjangkan, ditemui sedang diuji di Genting Highland.

Kami menjangkakan ada kemungkinan Perodua akan menggunakan enjin 2NR-FE 1.5L NA Dual VVT-i yang diambil dari Myvi untuk SUV segmen-B mereka tersebut. Tetapi dengan ujian yang dilakukan terhadap Daihatsu Thor ini menandakan mereka serius untuk membawa enjin turbo tersebut untuk pengguna pasaran Malaysia.

Unit prototaip SUV D55L dalam badan Axia ditemui di Genting Highland (kiri) dan imej bayangan D55L oleh Theophilus Chin dihasilkan berdasarkan Daihatsu Rocky (kanan)

Platform DNGA berkenaan juga direka bagi membolehkan ia beroperasi dengan unit janakuasa hibrid – Perodua juga pernah mempamerkan teknologi hibrid Daihatsu yang akan digunakan mereka untuk model-model akan datang ketika Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) tahun lalu, dan tidak mustahil ia akan membuat kemunculan menerusi SUV D55L ini.

Dari segi rekaan, Perodua mungkin akan memberikan perbezaan untuk model mereka sama dengan apa yang dilakukan pada Perodua Aruz/Daihatsu Terios/Toyota Rush, tetapi tidak mustahil mereka boleh membuat badan bahagian atas baharu sepenuhnya berdasarkan model Perodua X-Concept yang turut muncul di KLIMS 2018 kerana mereka sudah membuktikan kemampuan unit R&D menerusi apa yang dihasilkan pada Myvi generasi baharu dan juga Perodua Bezza.

GALERI: Daihatsu Rocky di Tokyo Motor Show 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required