Toyota siar teaser SUV segmen B lebih kecil dari C-HR

Toyota sebelum ini pernah memberitahu akan memperkenalkan sebuah SUV baru yang diletakkan di bawah C-HR dalam barisan kenderaannya. Nampak gayanya kita tidak perlu menunggu lama untuk menyaksikan kereta ini kerana teaser untuknya telah pun dikeluarkan dan dikata bakal diperkenalkan semasa Geneva Motor Show bulan depan.

Perincian model yang masih tidak diketahui namanya ini belum lagi disiarkan, tetapi Toyota memberitahu ia menawarkan “pengalaman kenderaan kecil yang meluas, dengan warisan SUV yang kuat.” Ia juga diberitahu mempunyai jarak dari tanah yang tinggi, sistem pacuan semua roda dan mendapat teknologi hibrid.

Berdasarkan laporan sebelum ini, SUV tersebut menggunakan platform TNGA-B, yang juga digunakan oleh model Yaris generasi keempat. Seperti yang diberitahu dalam siaran akhbar, model ini berkemungkinan menerima penggerak sama seperti Yaris, termasuk enjin tiga silinder Dynamic Force 1.5 liter M15A yang boleh dipadankan dengan kotak gear CVT Direct Shift atau manual enam kelajuan.

Terdapat juga versi hibrid yang memadankan enjin M15A ini bersama Toyota Hybrid System II (THS II), dengan sistem pacuan dua roda hadapan atau E-Four (pacuan semua roda elektrik). Satu lagi pilihan adalah enjin tiga silinder 1.0 liter 1KR yang dipadankan bersama transmisi Super CVT-i.

Melalui lukisan teaser yang dikeluarkan, SUV baru ini boleh dilihat mempunyai lengkung roda yang lebih berpetak, dengan garis tingkap belakang yang tajam. Kita juga boleh melihat sedikit pengaruh model RAV4 baru pada model ini, terutamanya pada bahagian belakang. Apabila masuk ke dalam pasaran nanti ia akan bersaing dengan model seperti Renault Captur, Honda HR-V, Mazda CX-3 dan Nissan Juke.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required