Polis nasihatkan orang ramai agar jangan buang masa mohon kebenaran rentas negeri untuk balik raya

Polis nasihatkan orang ramai agar jangan buang masa mohon kebenaran rentas negeri untuk balik raya

Rasanya sudah jelas apa yang diumumkan kerajaan – tiada sebarang perjalanan rentas negeri dibenarkan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) termasuk untuk pulang berhari raya di kampung. Tetapi, masih juga ramai yang seperti ‘tidak faham bahasa’ dan membuang masa ke balai-balai polis untuk memohon kebenaran untuk berbuat demikian.

Menurut Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay dalam laporan Bernama, pihaknya kini menerima 1,000 hingga 1,500 permohonan rentas negeri daripada orang ramai setiap hari sejak beberapa hari lepas di balai polis seluruh negeri dengan kira-kira 70 peratus daripadanya adalah permohonan untuk pulang berhari raya di kampung masing-masing.

Justeru, beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak membuang masa memohon perjalanan tersebut kerana memang tiada sebarang kelulusan akan diberikan, di mana satu-satunya permohonan yang akan diluluskan hanya untuk kes kecemasan sahaja.

“Kita hanya benarkan rentas negeri bagi kes kecemasan sahaja. Oleh itu, jangan buang masa anda membuat permohonan jika itu alasannya mahu rentas negeri,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor semalam.

Polis nasihatkan orang ramai agar jangan buang masa mohon kebenaran rentas negeri untuk balik raya

Beliau menasihatkan orang ramai supaya tidak terus berdegil mengambil kesempatan ketika PKPB ini untuk pulang ke kampung mereka.

“Jika masih terus berdegil, mereka akan diarahkan berpatah balik di pintu keluar negeri. Masih ada 33 Sekatan Jalan Raya (SJR) di pintu keluar negeri ini termasuk di lebuh raya dan jalan negeri atau kampung dan jika tiada surat kebenaran mereka akan diarahkan berpatah balik,” katanya.

Sejak Jumaat sehingga semalam, pihak polis telah menahan banyak kenderaan yang cuba curi-curi untuk merentas negeri dengan tujuan untuk berhari raya dikampung; 508 pada Jumaat, 1,248 pada Sabtu dan 1,175 pada Ahad. Kesemua mereka telah pun diarah untuk berpatah balik.

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, YBhg Datuk Dr Noor Hisham Abdullah juga gusar dengan tindakan degil sebahagian rakyat Malaysia ini kerana sebanyak 18 kluster daripada jumlah keseluruhan 49 kluster yang pernah dicatatkan dalam negara adalah berkaitan dengan aktiviti merentas negeri, dan 10 daripada kluster-kluster tersebut adalah masih aktif.

Selepas Perdana Menteri mengumumkan PKPB bermula 4 Mei lalu, kerajaan telah memberi kelonggaran bergerak secara beransur-ansur. Buat masa sekarang, rakyat tidak lagi perlu untuk berseorang di dalam kenderaan, perjalanan melebihi radius 10 km sudah dibenarkan, dan tiada lagi had perjalanan hanya sehingga 10 malam. Namun pergerakan untuk merentas negeri masih lagi belum diberikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required