Toyota GR Yaris HKS – 1.6 liter 3-silinder, 340 HP!

Toyota GR Yaris HKS – 1.6 liter 3-silinder, 340 HP!

Bulan lalu, syarikat penala Jepun, HKS ada menyiarkan imej digital untuk kereta demo terbaharu mereka yang diasaskan dari hot-hatch Toyota GR Yaris. Dan kemudian imej sebenar kereta yang telah siap berkenaan telah muncul pada pertengahan bulan ini.

Walau bagaimanapun, HKS masih belum mendedahkan sebarang spesifikasi teknikal GR Yaris tersebut dan cuma menyatakan bahawa kereta demo ini dilengkapi dengan set suspensi dan juga set ekzos prototaip yang sedang dibangunkan untuk diproduksi.

Namun, pemandu ujian HKS iaitu Nobuteru Taniguchi ada memberitahu sedikit informasi berkenaan GR Yaris HKS ini di blog peribadinya. Menurut beliau yang baru sahaja menguji kereta tersebut, ia masih dijana oleh enjin asal, dan talaan yang dibuat oleh HKS membolehkan GR Yaris berkenaan menghasilkan 340 HP!

Jumlah angka tersebut nyata agak memberangsangkan kerana GR Yaris dibekalkan dengan enjin G16E-GTS 1.6 liter tiga-silinder turbo. Dalam keadaan standard, ia menghasilkan kuasa 272 PS dan tork maksima 370 Nm, kesemuanya dialirkan ke kesemua roda menerusi kotak gear manual enam-kelajuan dan sistem pacuan semua roda GR-Four.

Toyota GR Yaris HKS – 1.6 liter 3-silinder, 340 HP!

Selain dari sistem mekanikal, GR Yaris HKS ini turut mendapat sentuhan astetik di mana ia kini diberikan kit badan lebar Pandem dengan spoiler belakang gergasi rekaan Kei Miura dari Tra Kyoto – sama seperti kit badan pada GR Yaris Daigo Saito yang dijana oleh enjin 2JZ – , serta livery ikonik ‘HKS Super Oil’. Rupa luaran kereta ini turut dilengkapkan dengan set rim dan tayar perlumbaan dari Advan.

Toyota GR Yaris mula didedahkan pada awal tahun ini ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2020 Januari lalu, dan kemudiannya masuk pasaran Jepun pada bulan Jun. Kereta ini dihasilkan khas oleh Toyota semata-mata mahukan sebuah asas kereta rali WRC yang lebih baik pada masa hadapan, dengan badan bespoke tiga-pintu, berbanding lima pintu pada model Yaris standard.

Model ini juga berkemungkinan besar akan di bawa masuk ke Malaysia secara rasmi, di mana UMW Toyota sendiri telah memberikan bayangan pada Julai lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required