Volvo akan kurangkan model wagon dan sedan untuk bagi laluan lebih kepada SUV yang semakin popular

Volvo akan kurangkan model wagon dan sedan untuk bagi laluan lebih kepada SUV yang semakin popular

Sebelum kemunculan SUV XC90 pada tahun 2002, Volvo terlebih dahulu terkenal dalam penghasilan model-model wagon yang bukan sahaja praktikal, malah nampak begitu menarik. Namun disebabkan buat masa sekarang 75% dari jumlah keseluruhan jualan model baharu mereka adalah SUV, jenama Sweden berkenaan dilaporkan akan terus mengikut kemahuan pelanggan yang lebih gemarkan kenderaan utiliti lebih tinggi berkenaan.

Jadi bukan sahaja wagon, Volvo juga bakal mengurangkan barisan model sedan mereka bagi memberi ruang lebih kepada penghasilan SUV baharu, lapor Autocar.

Halatuju Volvo ini sebenarnya sudahpun boleh kita lihat – semua siri barisan model mereka telah pun lengkap dengan SUV iaitu XC40, XC60 dan juga XC90. Malah untuk siri-40 yang paling kecil, sedan S40 dan hatchback V40 generasi baharu belum lagi dilancarkan, dan ia terlebih dahulu dimulakan dengan SUV kompak XC40.

Volvo akan kurangkan model wagon dan sedan untuk bagi laluan lebih kepada SUV yang semakin popular

Malah model coupe dengan kod abjad ‘C’ seperti C70 dan C30, juga kini telah diperkenalkan dalam bentuk coupe crossover elektrik sepenuhnya iaitu Volvo C40 Recharge P8 AWD yang baru didedahkan minggu ini.

“Secara tradisional, kami perlu ada sedan, wagon dan SUV. Sekarang kami jual sekitar 75% SUV, bermaksud kami perlukan lebih SUV. Sekarang kami ada C40 Recharge, dan kami sedang rancang untuk hasilkan SUV lebih kecil dari siri-40, ” kata CEO Volvo, Hakan Samuelsson kepada portal automotif berkenaan.

“Kami hanya perlu kurangkan varian sedan dan wagon; kami ada banyak wagon hari ini, dengan V60, V90, Cross Country, bukan-Cross Country, dan sangat banyak sedan kecil dan besar, panjang dan sangat panjang. Kami perlu beralih dari wagon dan sedan; kami akan kekalkan model-model ini pada masa hadapan, tetapi tidak banyak.

“Kami perlu lebih banyak jenis SUV dari kenderaan elektrik yang tinggi. Itu adalah hala tuju kami sekarang dan apa yang kami ada dalam barisan pembangunan,” jelas Samuelsson. Selain dari mahu memperkenalkan lebih banyak SUV, Volvo juga sebelum ini telah mengumumkan bahawa mereka hanya akan menjual kereta elektrik bermula pada tahun 2030.

Volvo kini sedang membangunkan SUV kompak yang lebih kecil dari XC40 berdasarkan platform SEA baharu yang dibangunkan oleh Geely, mungkin akan diberikan nama XC20 atau C20, menurut Autocar lagi.

Firma Scandinavia tersebut juga kini sedang membangunkan XC90 dalam versi elektrik. Malah dalam satu slaid pembentangan Volvo, mereka mendedahkan bahawa sejumlah tujuh model elektrik sepenuhnya akan dilancarkan menjelang 2025 bagi membolehkan separuh dari model yang mereka jual adalah terdiri dari model EV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required