Honda Civic generasi ke-11 akan dilancarkan di Thai 6 Ogos ini, mungkin tiada lagi model NA 1.8L i-VTEC

Baru sahaja didedahkan secara global di Amerika Syarikat April lalu, Honda Civic generasi ke-11 nampaknya akan tiba ke pasaran Asia Tenggara. Seperti biasa, model generasi terbaharu berkenaan akan tiba dulu Thailand, dan ia sudah pun diumumkan akan dilancarkan di negara berkenaan pada 6 Ogos 2021.

Rupa model serba baharu ini sudah tidak lagi menjadi tanda tanya. Berbanding model FC sedia ada, ia kini kelihatan lebih ringkas dan matang malah diberikan garis-garis sisi badan dan bumbung yang nampak hampir sama dengan Accord, membuang imej-imej seperti robot anime Jepun.

Ia juga dihasilkan 33 mm lebih panjang dari FC dengan ukuran 4,674 mm, bersama jarak roda 36 mm lebih jauh kepada 2,736 mm. Walau bagaimanapun, lebar dan juga tingginya masih sama seperti model generasi ke-10 iaitu masing-masing 1,801 mm dan 1,415 mm.

Honda Civic generasi ke-11 akan dilancarkan di Thai 6 Ogos ini, mungkin tiada lagi model NA 1.8L i-VTEC

Imej lebih ringkas juga dibawa pada bahagian kabin dimana ia kini menerima papan pemuka minimalis dengan liang penghawa dingin rekaan sarang lebah yang merentangi dari kiri ke kanan, dan juga skrin infotainmen berdiri sendiri di tengah.

Pemandu menerima roda stereng dan juga paparan instrument digital baharu, manakala terowong tengah serta suis-suis kawalan lain direka semula bagi memberikan ciri lebih praktikal dan lebih luas. Honda juga menyatakan bahawa kabin Civic baharu ini diberikan material-material yang lebih premium.

Honda Thailand hanya akan mendedahkan spesifikasi lebih terperinci untuk Civic generasi ke-11 bagi pasaran negara berkenaan bulan hadapan. Namun portal automotif Thailand, Headlightmag mendakwa bahawa hanya model dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo akan ditawarkan di negara berkenaan, manakala pilihan enjin 1.8 liter i-VTEC akan digugurkan terus.

Bagi model pasaran Amerika Syarikat, enjin 1.5L turbo berkenaan kini menghasilkan 182 PS (180 hp) dan tork maksima 240 Nm, lebih berkuasa dari enjin sama yang dipadankan pada Civic FC dengan bekalan 173 PS (170 hp)/220 Nm. Di AS juga Civic ditawarkan dengan enjin 2.0 liter NA DOHC i-VTEC yang berkuasa 160 PS (158 hp) dan tork maksima 187 Nm.

Selain Thailand, Civic generasi baharu ini juga bakal masuk ke pasaran Singapura tahun ini, namun tarikh pelancarannya masih belum diumumkan. Bagaimana dengan Malaysia? Menerusi petunjuk yang diberikan oleh presiden dan COO Honda Malaysia Sarly Adle Sarkum, ia mungkin akan mendarat di sini pada tahun ini juga. Namun pada jangkaan kami, ia mungkin hanya akan diprebiu di Malaysia tahun ini, dan hanya akan dilancarkan pada pasaran tempatan tahun hadapan.

GALERI: Honda Civic generasi ke-11 pasaran Amerika Syarikat

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required