Geely kini ditangga ke-239 dalam Fortune Global 500, naik 200 anak tangga sejak disenaraikan pasa 2012

Geely kini ditangga ke-239 dalam Fortune Global 500, naik 200 anak tangga sejak disenaraikan pasa 2012

Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) kini telah berada selama 10-tahun dalam senarai Fortune Global 500. Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh syarikat berkenaan, mereka kini berada pada kedudukan ke-239 pada senarai tersebut untuk edisi tahun ini, dengan kumpulan automotifnya menjana perolehan sejumlah US$47.191 bilion (RM200.1 bilion) tahun lalu.

Ini bermaksud Geely kini naik empat anak tangga dalam Fortune Global 500 berbanding tahun lalu, serta naik 200 anak tangga sejak masuk ke senarai berkenaan pada tahun 2012. Jenama-jenama di bawah Geely Auto Group mencatatkan jualan melebihi 1.32 juta unit, manakala jenama Geely itu sendiri terus berada pada kelompok teratas jenama-jenama dari China dari jualan untuk tahun keempat berturut-turut, dakwa gergasi automotif China tersebut.

Salah satu jenama di bawah Geely iaitu Volvo Cars mampu bertahan dalam keadaan yang tidak menentu pada tahun 2020 seperti pengeluar-pengeluar automotif lain, namun ia mampu melonjak semula pada enam bulan terakhir tahun lalu dengan mencatatkan prestasi separa kedua terbaik pernah dicatatkan, menurut Geely lagi.

Geely kini ditangga ke-239 dalam Fortune Global 500, naik 200 anak tangga sejak disenaraikan pasa 2012

Walaupun terpaksa berhadapan dengan pandemik Covid-19 yang berlaku secara global, Geely mendakwa bahawa mereka mampu menghasilkan peningkatan keuntungan pada kadar hampir 10%.

Pelbagai pembangunan dibuat oleh Geely Holding untuk beberapa tahun kebelakangan ini. Antaranya memperkenalkan platform Sustainable Experience Architecture (SEA), iaitu platform untuk asas kereta berkuasa elektrik sepenuhnya yang bukan hanya akan digunakan bagi jenama-jenama di bawah Geely, malah ia turut ditawarkan kepada pengeluar-pengeluar lain.

Malah platfrom berkenaan juga dihasilkan dengan kadar modular yang luas, membolehkan ia menjadi asas kepada kereta elektrik kompak sekecil segmen-A, sehingga saiz sederhana, besar dan premium dan juga model-model lebih sporty. Perincian berkenaan platform SEA ini boleh anda baca pada PAUTAN INI.

Geely kini ditangga ke-239 dalam Fortune Global 500, naik 200 anak tangga sejak disenaraikan pasa 2012

Dengan pegangan sebanyak 9.69% saham pemilik jenama Mercedes-Benz, Daimler AG oleh CEO Zhejiang Geely Holding, Li Shufu pada 2018, kedua-dua syarikat berkenaan juga bakal membangunkan enjin berkuasa bahan api fosil untuk kegunaan rangkaian kuasa hibrid. Kedua-dua syarikat tersebut juga kini sedang bekerjasama untuk menghasilkan kereta kecil bagi kegunaan bandar di bawah jenama smart.

Geely turut memperkenalkan jenama baharunya iaitu Zeekr, yang hanya menghasilkan kereta premium berkuasa elektrik sepenuhnya selain satu lagi jenama EV lebih arus perdana yang telah diperkenalkan pada 2019, Geometry. Baru-baru ini juga Geely bersama Volvo Cars telah menubuhkan satu lagi syarikat yang digelar Aurobay, khas untuk membangunkan unit rangkaian kuasa.

Jenama automotif Malaysia, Proton juga sebahagian dari divisi automotif Zhejiang Geely Holding. Buat masa sekarang, Proton turut telah mencatatkan peningkatan jualan untuk tempoh enam bulan pertama tahun ini, dengan jualan sebanyak 56,352 unit atau kenaikan 52% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required