Toyota Vios generasi baru dilaporkan muncul tahun depan, guna platform DNGA Daihatsu, ada versi hibrid

Toyota Vios generasi baru dilaporkan muncul tahun depan, guna platform DNGA Daihatsu, ada versi hibrid

Toyota Vios sedia ada yang dijual sekarang sudah berada begitu lama dalam pasaran. Walaupun diperkenalkan dengan facelift baharu yang nampak lain dari versi sebelumnya, model generasi ketiga dengan kod casis XP150 berkenaan sebenarnya sudah dijual bermula pada tahun 2013.

Jadi, sudah memang sepatutnya model tersebut digantikan dengan versi generasi baharu bagi memastikan ia relevan untuk memberikan saingan kepada sedan segmen-B lain dalam pasaran. Dan menurut laporan portal automotif Filipina, Autoindustriya.com, Vios generasi baharu berkenaan bakal muncul pada tahun hadapan.

Dalam laporan tersebut, Vios generasi keempat dikatakan akan membuat kemunculan sulung globalnya di Thailand pada Ogos 2022, dan terus menggunakan nama Yaris Ativ, seperti model dengan enjin 1.2 liter yang dijual pada pasaran berkenaan buat masa sekarang.

Projek tersebut dikenali dengan kod dalaman D92A – macam kod yang digunakan oleh Perodua (D38L untuk Aruz, D55L untuk Ativa, D20N untuk Myvi, D87A untuk Axia, D63D untuk Bezza dan D27A untuk Alza generasi baharu) pula kan? Ya, ini kerana Vios generasi baharu ini bakal menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA).

Toyota Vios generasi baru dilaporkan muncul tahun depan, guna platform DNGA Daihatsu, ada versi hibrid

Platform berkenaan sebenarnya diasaskan dari platform TNGA Toyota tetapi diolah semula oleh Daihatsu bagi disesuaikan untuk model-model lebih kompak. Ia telah digunakan buat pertama kali pada SUV segmen Daihatsu Rocky serta Toyota Raize, dan sudah tentu kembarnya untuk pasaran Malaysia iaitu Perodua Ativa.

Dengan menggunakan platform DNGA ini, Vios generasi baharu berkenaan sudah tentu menerima pelbagai manfaat daripadanya seperti lebih ringan dalam masa yang sama menampilkan kerangka lebih keras, serta menampilkan keselamatan yang lebih baik. Dengan menggunakan platform tersebut juga, Vios generasi keempat berkenaan didakwa bakal tampil dengan rangkaian kuasa hibrid pada Ogos 2023.

Platform DNGA tersebut adalah platform modular lengkap yang bukan sahaja boleh mengasaskan model dalam pelbagai rupa dan saiz, ia juga dihasilkan sekali dengan barisan enjin dan kotak gear serta pilihan unit rangkaian kuasa hibrid. Daihatsu Rocky pasaran Jepun dikhabarkan bakal menerima versi hibridnya lewat tahun ini.

Buat masa sekarang masih tiada sebarang petanda rasmi dari Toyota berkenaan model gantian Vios tersebut. Namun boleh dijangka jika ia diperkenalkan kelak, model ini akan terus dipasang di Malaysia bagi memastikan ia boleh dijual dengan harga yang kompetitif, khususnya untuk bersaing dengan Honda City.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required