Toyota tunjuk kilang GR Factory khas hasilkan GR Yaris di Jepun – banyak lagi model GR selepas ini?

Tak banyak kereta sport yang dihasilkan di Jepun buat masa sekarang. Toyota GR Supra misalnya, ia dipasang bersama BMW Z4 oleh Magna Steyr menerusi kilang mereka yang terletak di di Graz, Austria, manakala Honda Civic Type R pula dipasang oleh Honda UK menerusi kilangnya yang terletak di Swindon.

Buat masa sekarang, antara kereta sport yang masih dipasang di Jepun adalah Nissan GT-R, dan ini yang terbaharu – jentera yang dihasilkan untuk mendominasi semula kejuaraan rali dunia (WRC), Toyota GR Yaris yang dihasilkan oleh kilang khas yang digelar GR Factory, terletak di kilang Motomachi, Toyota City, dan anda boleh lihat bagaimana ia diproduksi menerusi video yang baharu sahaja disiarkan oleh Toyota ini.

Walaupun ia salah satu varian dari Toyota Yaris generasi baharu, GR Yaris ini dipasang jauh dari model standard berkenaan – Yaris biasa dihasilkan di kilang Iwate, terletak 800 km dari GR Factory. Ini adalah kerana GR Yaris adalah sebuah jentera berprestasi tinggi sebenar yang harus dihasilkan dalam satu kilang khas, berbeza dengan kilang untuk memasang sebuah hatchback penumpang biasa.

Toyota tunjuk kilang GR Factory khas hasilkan GR Yaris di Jepun – banyak lagi model GR selepas ini?

Juga tidak seperti Supra yang dihasilkan dengan kerjasama BMW, serta Toyota 86 dibangunkan bersama Subaru, GR Yaris adalah model berprestasi tinggi pertama yang dihasilkan sendiri oleh Toyota selepas 20-tahun.

Dalam video berkenaan anda boleh lihat bagaimana GR Yaris dihasilkan dengan pelbagai kaedah khas, antaranya gam struktur yang 11 meter lebih panjang dari model lain, bersama 200 poin kimpalan yang lebih banyak bagi memastikan badan kereta ini lebih tegar.

Juga, bumbung GR Yaris ini juga tidak boleh dipasang secara kimpalan seperti kereta biasa kerana ia diberikan bumbung yang diperbuat dari material gentian karbon, memerlukan teknik istimewa bagi mencantumkannya. Selain dari membuatkan ia lebih ringan, bumbung gentian karbon ini juga penting bagi mendapatkan titik graviti yang lebih rendah.

Badan dan casis kereta ini juga disatukan dengan teknik istimewa yang tidak sama dengan proses pada model biasa, di mana kedua-dua bahagian utama tersebut dicantumkan di atas satu permukaan yang direka khas. Kemudian, penjajaran roda pula dibuat oleh juruteknik pakar serta peralatan istimewa yang membolehkan kerja tersebut dibuat tanpa memberikan sebarang beban terhadap tayar.

Jadi, jika Toyota sanggup berbelanja besar untuk menghasilkan satu fasiliti yang canggih sebegini, ini bermaksud lebih banyak model-model GR sebenar lain yang akan dihasilkan di kilang berkenaan pada masa hadapan.

Toyota GR Yaris dijana oleh enjin G16E-GTS 16 liter tiga-silinder turbo yang mampu menghasilkan 272 PS dan tork maksima 370 Nm. Ia digandingkan dengan kotak manual enam-kelajuan dan kuasa dialirkan ke kesemua roda menerusi sistem AWD GR-Four.

Untuk pasaran Jepun, GR Yaris turut ditawarkan dalam varian ‘kosong’ RC khas untuk pasukan lumba mentrasformasi kereta berkenaan kepada jentera rali sebenar yang dijana oleh enjin serta sistem AWD yang sama, serta satu lagi varian paling asas GR Yaris RS yang hanya dikuasakan oleh enjin M15A-FKS 1.5 liter tiga-silinder Dynamic Force berkuasa 120 PS/145 PS bersama kotak gear CVT dan hanya memacu roda hadapan.

GALERI: Toyota GR Yaris di Tokyo Auto Salon 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required