Mitsubishi Mirage akhirnya ‘mati’ di Jepun

Mitsubishi Mirage akhirnya ‘mati’ di Jepun

Hayat untuk hatchback kompak Mitsubishi iaitu Mirage akhirnya sudah tamat di Jepun. Mitsubishi tidak mengeluarkan kenyataan rasmi berkenaan perkara ini, namun bahagian Mirage pada laman web rasmi Mitsubishi Jepun telah pun memaparkan mesej “disebabkan produksi Mirage telah dihentikan, kami tidak dapat memberikan pilihan warna badan, opsyen dan lain-lain kepada pelanggan”.

Tidak diketahui mengapa jualan Mirage dihentikan di Jepun. Namun sekiranya mengambil faktor logik, model berkenaan sudahpun terlalu tua di dalam pasaran selepas diperkenalkan pada 2011. Ia diberikan facelift pertama pada 2015, kemudian menerima wajah baharu untuk facelift kali kedua pada 2019.

Malah jualan Mirage telah dihentikan di Australia pada September tahun lalu kerana rekaan lama struktur keselamatan pada badannya akan menghadapi kesukaran untuk memenuhi piawaian yang ditentukan oleh undang-undang keselamatan baharu di negara berkenaan berkuatkuasa 1 November 2021.

Buat masa sekarang, Mirage masih dijual di beberapa pasaran global termasuk Amerika Syarikat dan Thailand. April lalu Mitsubishi telahpun menyiarkan teaser untuk Mirage generasi baharu di Eropah (dikenali sebagai Colt di sana), yang merupakan model rebadge dari Renault Clio.

Mitsubishi Mirage akhirnya ‘mati’ di Jepun

Walau bagaimanapun model berkenaan dihasilkan hanya untuk pasaran Eropah dan tidak akan di bawa ke pasaran lain, sama seperti Mitsubishi ASX generasi baharu yang didedahkan pada September lalu yang merupakan model rebadge dari Renault Captur. ASX generasi seterusnya untuk pasaran lain termasuk Asia Tenggara dijangka akan dihasilkan sendiri oleh Mitsubishi berdasarkan model XFC Concept yang didedahkan di Vietnam Oktober lalu.

Nama Colt Mirage diperkenalkan buat pertama kali oleh Mitsubishi pada 1978, yang merupakan versi hatchback untuk kembar sedannya iaitu Lancer. Konsep kembar hatchback/coupe kepada Lancer terus dikekalkan sehingga model generasi kelima, dan ia pernah dijelmakan sebagai Proton pada model generasi keempat menerusi pengenalan Proton Satria dan Putra.

Namun untuk model generasi ke-enam, Colt/Mirage telah dipisahkan dari Lancer kerana sedan berkenaan harus kekal sebagai model segmen-C yang besar, sementara hatchback kompak tersebut pula perlu memenuhi pasaran lebih kecil iaitu segmen-B dan segmen-A.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required