Toyota dah ada SUV Segmen-C RAV4 untuk berhadapan dengan model seperti Honda CR-V, mereka juga sudah mempunyai SUV segmen-B iaitu C-HR dan yang terkini Yaris Cross untuk memberi saingan kepada model seperti Honda HR-V. Terbaharu, gergasi automotif Jepun tersebut mengumumkan akan memperkenalkan satu lagi model SUV pada 9 Julai ini, dan negara jiran kita, Thailand telah dipilih sebagai pasaran pertama melancarkan model berkenaan.

Nama model berkenaan masih lagi belum diumumkan dan Toyota sendiri buat masa sekarang hanya menggelarnya sebagai C-SUV. Namun desas-desus yang berlegar, ia adalah sebuah SUV yang berasaskan Toyota Corolla dan akan digelar Corolla Cross, seperti apa yang telah dibuat pada Yaris Cross. Model prototaip Corolla Cross ini juga pernah dijumpai sedang diuji di Thailand sebelum ini.

Jadi dimana kedudukan Corolla Cross ini kelak? Sudah tentu ia disasarkan untuk menyaingi model-model crossover yang diasaskan dari kereta yang lain seperti Subaru XV (diasaskan dari Impreza) dan juga Mazda CX-30 (diasaskan dari Mazda 3).

Malah ia juga dijangka akan mengacau pasaran Honda HR-V dan Nissan Kicks pada pasaran Thailand. Jadi untuk mereka yang masih belum boleh menerima C-HR kerana reka bentuk yang lebih menyerupai sebuah coupe, mungkin boleh memilih Corolla Cross yang kelihatan lebih tradisional ini.

Menurut protal automotif Thailand, Headlightmag yang memetik sumber yang boleh dipercayai, Toyota akan memasarkan Corolla Cross ini sebagai SUV segmen-B. Walau Thailand menjadi tempat ia membuat kemunculan sulung bagi peringkat dunia, masih belum dapat dipastikan sama ada ia adalah model yang dibina khusus untuk pasaran ASEAN seperti Toyota Innova dan Yaris (Vios Hatchback), atau dikelaskan sebagai model pasaran global.

Sebahagian maklumat awalan yang didedahkan berkenaan model ini adalah ia diasaskan dari platform sama seperti C-HR iaitu platform TNGA-C dengan jarak roda yang sama. Walau bagaimanapun, dimensi keseluruhannya agak besar sedikit dengan panjang 4,460 mm, 1,825 mm lebar, 1,620 mm tinggi – 100 mm lebih panjang, 30 lebih lebar dan 55 mm lebih tinggi dari C-HR.

Menerusi dimensi ini juga jelas bahawa Corolla Cross ini akan berada di bawah RAV4 yang dihasilkan dari platform TNGA-K sebagai SUV segmen-C sebenar dengan dimensi 4,600 mm panjang, 1,855 lebar, 1,685 mm tinggi dan jarak roda 2,690 mm. Jadi, Corolla Cross ini tidak dikelaskan sebagai model segmen-C penuh, tetapi diletakkan sebagai SUV segmen-B bersaiz lebih besar, seakan satu kelas dengan C-HR.

Sumber yang sama turut memberitahu bahawa Corolla Cross akan ditawarkan dengan dua enjin dalam pasaran. Yang pertama adalah enjin 2ZR-FBE 1.8 liter NA empat-silinder yang boleh beroperasi menggunakan bahan api E85 (flex fuel) berkuasa 140 hp/175 Nm, digandingkan dengan kotak gear CVT automatik.

Yang kedua pula adalah model hibrid yang menggabungkan enjin petrol 2ZR-FXE 1.8 liter NA berkuasa 98 hp/142 Nm, motor elektrik berkuasa 72 hp/163 Nm dan juga transmisi e-CVT yang menghasilkan 122 hp secara keseluruhan. Kedua-dua unit janakuasa ini akan ditawarkan pada pasaran Thailand.

Untuk harga pula, Corolla Cross dijangka akan dijual dengan harga bermula 900,000 baht (RM123,815) untuk model asas tanpa sistem hibrid, hingga 1.2 juta baht (RM165,087) untuk model tertinggi dengan unit janakuasa hibrid. Segala informasi yang telah diberitahu ini hanya akan disahkan selepas Corolla Cross ini didedahkan pada 9 Julai nanti.