Mercedes-Benz M’sia sahkan pengeluaran model CKD kompak, SUV tahun ini – A-Class, GLA, mungkin GLE?

Mercedes-Benz M’sia sahkan pengeluaran model CKD kompak, SUV tahun ini – A-Class, GLA, mungkin GLE?

Tahun lepas merupakan tahun yang agak sibuk untuk Mercedes-Benz Malaysia (MBM) dengan pelancaran AMG A 35, A 45 S dan CLA 45 S, C 200 AMG Line serta GLA dan GLB. Malahan untuk tahun ini, MBM juga telah merencana pelbagai perancangan untuk melangkah lebih agresif biar pun negara masih dilanda pandemik COVID-19. Antara perancangan yang telah disahkan termasuk pengenalan model pemasangan tempatan (CKD) bagi barisan kereta kompak dan SUV.

Sebelum ini model import sepenuhnya (CBU) A-Class, B-Class, CLA, GLA dan GLB yang dibawa masuk ke pasaran tempatan, dan membuatkan harganya agak tinggi, biar pun jualannya tetap memberangsangkan. Kini, MBM mengambil peranan bagi memastikan strategi CKD yang lebih agresif dengan memproduksikan secara tempatan model-model yang disebut itu.

Walau bagaimana pun, kami tidak menjangkakan MBM akan memproduksi secara tempatan untuk semua kereta kompak, mungkin model-model terpilih sahaja terutamanya yang melihatkan jualan paling laris. Ini termasuklah A-Class Sedan yang agak popular di sini, begitu juga dengan hatchback lima-pintu yang mungkin termasuk dalam senarai.

Turut dijangkakan ialah GLA, memandangkan ia juga mendapat sambutan menggalakkan di pasaran tempatan bagi segmen SUV premium. Manakala abangnya, GLB, yang memberikan pilihan SUV tujuh-tempat duduk kompak dalam pasaran turut tersenarai. Untuk B-Class dan CLA, walau pun kurang popular dan MBM juga telah mengesahkan tiada varian AMG untuk barisan CLA.

Bagi SUV yang bersaiz lebih besar, GLE telah disenaraikan untuk diproduksi di sini, untuk menyertai barisan GLC dan GLC coupe yang telah pun ditawarkan dengan model CKD. Harga versi CKD ini mungkin akan dikurangkan berbanding harga sedia ada iaitu RM584,721 untuk GLE 450. Sekaligus memberikan persaingan yang lebih sengit buat BMW X5 xDrive45e dan Volvo XC90 T5 Twin Engine, kedua-duanya merupakan model CBU.

Satu lagi model yang kemungkinan akan dipertimbangkan ialah EQC, yang telah dilancarkan tahun lalu tetapi masih belum dijual secara rasmi. Jika EQC diletakkan dalam senarai model yang bakal di’CKD’kan, ini membuatkannya sebagai kenderaan elektrik pertama yang dipasang di Malaysia dan pastinya harganya lebih menarik. Walau bagaimana pun, ini hanya kebarangkalian sahaja, kerana ECQ telah pun dipasang di Thailand mulai tahun ini. Mungkin juga agak mustahil untuk ia dipasang di sini dalam tempoh waktu yang terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required