Toyota GR Corolla bakal masuk ke ASEAN, Thailand dapat dahulu, bakal dilancarkan akhir tahun ini!

Toyota GR Corolla bakal masuk ke ASEAN, Thailand dapat dahulu, bakal dilancarkan akhir tahun ini!

Berita baik bagi mereka yang tidak dapat membeli Toyota GR Yaris tahun lalu, anda perlu bersedia kerana ‘abang’ kepada hot-hatch berkenaan iaitu GR Corolla dikhabarkan bakal ke ASEAN tidak lama lagi!

Walau bagaimanapun, GR Corolla akan mendarat di pasaran Thailand terlebih dahulu – memetik dari sumber media yang dipercayai di Thailand, portal automotif Filipina iaitu Autoindustriya melaporkan bahawa GR Corolla mungkin akan dilancarkan ketika berlangsungnya Thailand International Motor Expo 2022 pada Disember nanti.

Pelancaran GR Corolla itu juga serentak dengan sambutan ulang tahun ke-60 Toyota Thailand. Manakala laporan dari media Indonesia, Autonetmagz pula menyatakan bahawa presiden Toyota Akio Toyoda atau dikenali dengan nama samarannya ketika berlumba iaitu Morizo sendiri akan turun ke Thailand bagi melancarkan GR Corolla di sana.

Tidak seperti GR Yaris yang dihasilkan secara terhad hanya 25,000 untuk pasaran seluruh dunia selari dengan peraturan homologasi Kejuaraan Rali Dunia (WRC) oleh FIA, Toyota tidak menetapkan sebarang had produksi untuk penghasilan GR Corolla. Walau bagaimanapun, hanya 10 unit model ini akan di bawa ke Thai bagi peringkat awal, lapor Autoindustriya.

Toyota GR Corolla bakal masuk ke ASEAN, Thailand dapat dahulu, bakal dilancarkan akhir tahun ini!

Sebelum ini Thailand hanya menerima 71-unit Toyota GR Yaris, berbanding pasaran Malaysia yang diperuntukkan sebanyak 127-unit (UMW Toyota sebelum itu hanya mengumumkan “kurang dari 200-unit”, kesemuanya habis dijual dalam masa tak sampai sebulan). Jadi mungkin ada peluang Malaysia sekali lagi mungkin akan menerima stok GR Corolla yang lebih banyak, walaupun dilancarkan lebih lambat.

Toyota GR Corolla membuat kemunculan sulungnya untuk peringkat global pada 1 April di Amerika Syarikat kerana pasaran berkenaan tidak menerima sebarang stok GR Yaris. Walau bagaimanapun, GR Corolla masih diproduksi di fasiliti GR Factory di kilang Motomachi, Jepun, sama dengan GR Yaris.

Model ini masih berkongsi kerangka yang sama dengan Toyota Corolla Hatchback, namun cara penghasilannya dibuat seperti kereta lumba bagi menghasilkan kerangka yang lebih tegar. Ia juga menampilkan suspensi dengan jarak trek lebih lebar, secara tidak langsung membuatkan badannya juga lebih berbanding Corolla standard.

Toyota GR Corolla bakal masuk ke ASEAN, Thailand dapat dahulu, bakal dilancarkan akhir tahun ini!

GR Corolla ini disumbat dengan enjin yang sama seperti GR Yaris iaitu unit G16E-GTS tiga-selinder 1.6 liter. Namun ia diberikan beberapa komponen dan talaan berlainan bagi menghasilkan kuasa lebih besar pada kadar 304 PS (300 hp) pada takat 6,500 rpm, berbanding 272 PS pada GR Yaris. Walau bagaimanapun, kadar tork yang dihasilkan untuk kedua-dua versi tersebut adalah sama iaitu 370 Nm bermula 3,000 hingga 5,550 rpm.

Juga sama seperti GR Yaris, GR Corolla hanya diberikan pilihan kotak gear enam kelajuan manual pintar (i-MT) dan turut menampilkan tuil penukar jenis short-stroke serta diposisikan dekat dengan roda stereng agar ia dapat dicapai dengan cepat oleh pemandu. Sistem pacuan semua roda GR-Four juga dibekalkan pada GR Corolla ini, menampilkan LSD jenis Torsen yang diberikan secara standard pada gandar hadapan dan belakang, serta plat klac 4WD pelbagai lapisan yang membolehkan agihan tork antara hadapan dan belakang diagihkan menerusi mod yang boleh dipilih.

Tiga mod utama sistem GR-Four ini masih sama seperti GR Yaris; “Normal” dengan agihan tork 60 peratus roda hadapan dan 40 peratus roda belakang; “Sport” 30 peratus hadapan dan 70 peratus belakang; “Track” 50:50 yang bukan sahaja untuk kegunaan litar, malah untuk permukaan gravel dan salji.

Toyota GR Corolla bakal masuk ke ASEAN, Thailand dapat dahulu, bakal dilancarkan akhir tahun ini!

Namun apa yang berbeza, GR Corolla turut diberikan mod “4WD” yang mengawal agihan desakan pemanduan, dan mod “Drive” yang mengawal respon pendikit dan stereng serta lain-lain aspek yang telah diasingkan bagi membolehkan talaan dibuat lebih spesifik mengikut kemahuan pemandu dan keadaan pemanduan yang lain.

Di Amerika Syarikat, Toyota GR Corolla ditawarkan dalam tiga varian, bermula dengan varian asas GR Corolla Core dijual pada harga AS$ 35,900 (RM162k), diikuti GR Corolla Circuit Edition dijual pada harga AS$42,900 (RM193k). Manakala model paling hardcore GR Corolla Morizo Edition (lebih ringan, hanya dua tempat duduk, tork 400 Nm) dijual pada harga AS$49,000 (RM225k).

Sebelum ini Toyota GR Yaris dijual oleh UMW Toyota di Malaysia hanya dalam satu varian (hadir dengan Performance Pack secara standard) dengan harga atas jalan tanpa insuran RM299,000. Agak-agak berapa pula harga jualan untuk Toyota GR Corolla ini sekiranya ia dijual di sini secara rasmi kelak?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required