PKPB: Polis Kubang Pasu mula ronda dari rumah ke rumah, buru kenderaan rentas negeri tanpa kebenaran

PKPB: Polis Kubang Pasu mula ronda dari rumah ke rumah, buru kenderaan rentas negeri tanpa kebenaran

Berikutan arahan dari kerajaan kepada pihak berkuasa yang memantau perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) seperti Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk memeriksa kenderaan yang merentas negeri tanpa kebenaran bagi menyambut Hari Raya Aidilfitri dari rumah ke rumah, Polis IPD Kubang Pasu, Kedah kini sudahpun memulakan tugas berkenaan.

Gambar-gambar ini disiarkan oleh laman Facebook Rasmi PDRM Kubang Pasu, yang memaparkan mereka bersama pihak berkuasa lain termasuk ATM, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) dan RELA telah menjalankan pemeriksaan kenderaan dari rumah ke rumah di daerah berkenaan bagi mengesan mereka yang degil melanggar larangan kerajaan bagi mengelakkan penularan Covid-19 tersebut.

Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador tempoh hari, pihaknya tidak mempunyai masalah untuk mengesan kereta-kereta yang merentas negeri tanpa kebenaran ini kerana setiap kereta yang telah diberikan permit pergerakan mempunyai rekod dengan polis.

PKPB: Polis Kubang Pasu mula ronda dari rumah ke rumah, buru kenderaan rentas negeri tanpa kebenaran

“Polis memiliki rekod butiran individu serta kenderaan mereka yang diberikan permit atau kebenaran untuk melakukan pergerakan antara negeri,” tegasnya.

Menurut Ketua Polis Selangor, Datuk Noor Azam Jamaludin pula, pasukannya bersama tentera akan memeriksa nombor pendaftaran kenderaan, terutamanya jika ada banyak yang diparkir di luar rumah atau dalam kawasan perumahan.

“Kami akan memeriksa semula nombor pendaftaran dengan senarai kami dan melihat sama ada kenderaan dan pemiliknya dibenarkan untuk perjalanan antara negeri atau tidak. Sekiranya kami mengetahui ada pihak melanggar perintah larangan perjalanan rentas negeri, kami akan menahan pemilik kenderaan,” jelasnya.

Sejak Jumaat lalu sehingga semalam, pihak polis telah mengesan terlalu banyak kenderaan yang cuba untuk curi-cuti merentas negeri tanpa kebenaran dengan tujuan untuk berhari raya di kampung halaman.

Sebanyak 508 kenderaan dikesan melakukan kesalahan tersebut pada Jumaat lalu, dan ia meningkat kepada 1,248 kenderaan pada Sabtu, 1,175 kenderaan pada Ahad, 1,633 kenderaan pada Isnin, dan paling ramai dicatatkan ialah semalam dengan jumlah mengejutkan 3,212 kenderaan. Kesemua mereka telah pun diarah untuk berpatah balik.

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, YBhg Datuk Dr Noor Hisham Abdullah juga gusar dengan tindakan degil sebahagian rakyat Malaysia ini kerana sebanyak 18 kluster daripada jumlah keseluruhan 49 kluster yang pernah dicatatkan dalam negara adalah berkaitan dengan aktiviti merentas negeri, dan 10 daripada kluster-kluster tersebut adalah masih aktif.

Selepas Perdana Menteri mengumumkan PKPB bermula 4 Mei lalu, kerajaan telah memberi kelonggaran bergerak secara beransur-ansur. Buat masa sekarang, rakyat tidak lagi perlu untuk berseorang di dalam kenderaan, perjalanan melebihi radius 10 km sudah dibenarkan, dan tiada lagi had perjalanan hanya sehingga 10 malam. Namun pergerakan untuk merentas negeri masih lagi belum diberikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required