Anugerah Kereta Terbaik Dunia 2017: Senarai finalis diumumkan bagi 6 kategori yang dipertandingkan

Baru sahaja melangkah masuk suku pertama 2017, Anugerah Kereta Terbaik Dunia 2017 telah pun mengeluarkan senarai penuh bagi finalis setiap kategori untuk acara automotif berprestij ini.

Untuk tahun ini, semua pengeluar kenderaan berpeluang menyertai enam kategori yang dipertandingkan iaitu Kereta Tahunan Terbaik, Kereta Mewah Terbaik Dunia, Kereta Prestasi Terbaik Dunia, Kereta Mesra Alam Sekitar Terbaik Dunia, Kereta Rekaan Terbaik Dunia dan Kereta Urban Terbaik Dunia yang merupakan kategori terbaharu untuk penganugerahan bagi bagi tahun ini.

Seramai 75 individu yang terdiri daripada wartawan automotif antarabangsa telah dilantik sebagai juri, yang akan menilai setiap calon sebelum undian dilakukan.

Finalis ‘top three’ akan disenarai pendek bagi setiap kategori ketika di Geneva Motor Show, dan ia hanya akan didedahkan di New York International Auto Show pada April ini.

Tahun lalu, Mazda telah membawa pulang tenpat yang paling tertinggi apabila MX-5 terpilih sebagai Kereta Terbaik Dunia 2016, menyingkirkan B9 Audi A4 dan Mercedes-Benz GLC. Malah model roadster terbabit juga merangkul anugerah Kereta Rekaan Terbaik Dunia pada tahun yang sama. Lain-lain pemenang pada 2016 termasuklah Audi R8 Coupe (anugerah Kereta Prestasi Terbaik Dunia), G11 BMW 7 Series (anugerah Kereta Mewah Terbaik Dunia) dan Toyota Mirai (anugerah Kereta Mesra Alam Sekitar Terbaik Dunia).

Senarai finalis bagi setiap kategori adalah seperti berikut:

Kereta Tahunan Terbaik Dunia 2017

Kereta Mewah Terbaik Dunia 2017

Kereta Prestasi Terbaik Dunia 2017

Kereta Mesra Alam Sekitar Terbaik Dunia 2017

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • stillInTheRed on Feb 03, 2017 at 2:14 pm

    Dunia 2017?…

    LOL.
    Did not know the world revolves certain country people’s vote only.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required