Lima model terbaik 2017 – editorial paultan.org/bm senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Hujung minggu ini, tahun 2017 akan meninggalkan kita dengan seribu satu kenangan yang tersendiri, dan kita akan melangkah masuk ke tahun baru. Bagi kami di paultan.org/bm, tahun ini tetap banyak perkara yang kami pelajari – dari industri dan tentunya anda, pembaca setia yang budiman – dan semua itu harapnya dapat mematangkan kita bersama dan membawa manfaat di masa hadapan.

Seperti juga tahun lalu, bila menjelang penghujung tahun, kami akan merenung semula ke belakang bagi tempoh setahun ini dan bertanya; apa model-model kenderaan yang banyak memberi kesan kepada setiap individu di dalam pasukan editorial ini.

Spektrum yang dibayangkan tentulah lebih luas. Tidak hanya kenderaan baru yang dilancarkan, ia boleh saja menjadi mana-mana kenderaan yang sempat kami alami sendiri pemanduannya, atau kereta lama yang baru kami berpeluang untuk mendekatinya, atau barisan motosikal-motosikal yang semakin bercambah dalam pasaran dan mungkin saja tentang tanggapan yang diperoleh daripada penawaran yang diberikan oleh sesebuah model di dalam pasaran.

Untuk itu, di dalam artikel khas ini, setiap seorang daripada kami membariskan lima pilihan kenderaan yang dirasakan banyak mencuri perhatian kami secara individu sepanjang tahun 2017 ini. Selamat menikmati.

IZWAASHURA SADALI

Tahun 2017 menyaksikan deretan model baharu kenderaan diperkenalkan untuk pasaran Malaysia. Biar pun ada yang menyatakan pasaran automotif di Malaysia tidak sekencang negara jiran, terutamanya Thailand dan Indonesia, namun sekurang-kurangnya industri automotif tempatan tidak pernah malap, walau pun dilihat tidak sebegitu agresif seperti dua negara yang dimaksudkan.

Moga pada tahun 2018, industri automotif kian rancak dan pasaran kita yang (diungkap oleh segelintir antara kita) dianggap kurang memberangsangkan akan kembali meriah serta memberikan pelbagai lagi variasi kenderaan terbaik dengan harga yang relevan.

5. Honda CR-V 1.5 T-CP

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Apabila Honda Malaysia turut menawarkan varian enjin 1.5 liter turbo pada SUV popularnya, CR-V, seperti mana yang terdahulu diperkenalkan pada Civic 2016, terlintas di fikiran penulis, pastinya varian dengan enjin sebegini menjadi pilihan ramai. Telahan itu ternyata tepat.

Biarpun sama ‘jantungnya’ dengan Civic, namun ia diberikan ‘denyutan’ yang berbeza atas faktor perbedaan saiz dan bentuknya. Bagi CR-V ini, ia diberikan hamburan kuasa sehingga 190 hp pada 5,600 rpm dan tork 243 Nm pada 2,000 rpm. Malahan sewaktu memandu ujinya, ternyata aspek pengendalian agak jauh berbeza berbanding model terdahulu. Ia lebih menyeronokkan, malah turut memberikan keselesaan dan lebih jitu.

Perubahan gaya yang lebih signifikan turut diberikan bagi bahagian luaran dan dalamannya. Di mana ia ternyata lebih bergaya dan menarik pandangan. Malah rekaan kabinnya yang menerima sentuhan rekaan yang lebih diperkemaskinikan dan pastinya lebih segar juga antara daya tarikannya. Jadi dengan harga atas jalan RM167,700 bagi 1.5 TC-P ini, ia dilihat sebagai pemilihan dan pemilikan yang berbaloi bagi sebuah SUV.

4. Subaru XV 2018

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Ya, dua daripada lima pilihan saya bagi tahun ini ialah SUV. Mungkin sebab saya memang penggemar dan juga memiliki sebuah SUV. Maka, tidak hairanlah jika kenderaan sebegini mudah menarik perhatian saya. Bukan hendak biased, tetapi kalau dah minat, nak buat macam mana kan?

Namun Subaru XV 2018 ini sebenarnya bukanlah SUV crossover terhangat di Malaysia, tidak seperti pesaing terdekatnya, misalnya Honda HR-V. Namun, apabila XV 2018 telah menjalani perubahan kosmetik dan mekanikal yang boleh dikatakan agak besar, maka, sudah pasti crossover ini tidak wajar diketepikan.

Dengan kehadiran enjin petrol baharu 2.0 liter naturally-aspirated suntikan-terus empat-silinder (156 PS/196 Nm) bersama Lineartronic CVT, ia juga disfatkan 7.8 kg lebih ringan berbanding model XV yang terdahulu. Malah kuasanya lebih 6 hp berbanding model sebelumnya. Jadi, prestasiya pasti lebih memberangsangkan bukan?

Untuk rekaannya, bahagian luaran tidak menampakkan perubahan yang cukup besar namun tidak pada bahagian kabin. Kini bahagian kabin nampak lebih kemas dengan kehadiran pelbagai elemen yang bersesuaian dengan citarasa masa kini. Malah ruang dalaman juga lebih besar berbanding model terdahulu.

3. Mercedes-Benz E-Class Coupe C238

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Merupakan salah satu model baharu bagi barisan Dream Car Collection, Mercedes-Benz E-Class Coupe C238 yang diperkenalkan di pasaran Malaysia pada Julai lalu, pastinya menjadi idaman hati. Ia menampilkan dua varian iaitu E 200 Coupe AMG Line dan E 300 Coupe AMG Line, serta satu varian eksklusif iaitu E 300 Coupe Edition 1 yang terhad 500 unit sahaja. Walaupun harganya mungkin akan “meningkatkan” lagi adrenalin anda iaitu antara RM435,888 hingga RM534,888, namun sesuailah dengan prestasi, kualiti dan imej yang diperagakan.

Kalau bercerita tentang prestasi pula, tidak hairanlah sekiranya barisan E-Class Coupe C238 ini memiliki ledakan kuasa yang mengujakan. Biarpun ketiga-tigaya dijanakan oleh enjin yang sama iaitu 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder sebaris, namun prestasinya agak berbeza kerana hamburan kuasa yang terhasil berlainan. Apa pun adrenalin anda pasti membuak-buak ketika mengendalikannya.

Imej yang diperagakan? Mewah, elegan, sofistikated dan sporty, adunan yang sekata, sekaligus menjadikan ketiga-tiga varian ini cukup mencipta ‘cinta pada pandangan pertama’. Mahu diulas apa lagi tentangnya? Harganya, prestasinya dan imejnya seiring sejalan. Kalau ada duit selambak bukit (atau gunung?), mahu saja ia menjadi antara pengisi ruang laman di rumah.

2. Perodua Myvi 2018

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Boleh dikatakan Perodua Myvi 2018 wajar diangkat sebagai model kereta terhangat di Malaysia pada tahun ini. Tepatlah data yang dikeluarkan oleh Google baru-baru ini yang mengesahkan Myvi menjadi model kereta yang paling dicari di Internet.

Malah tak sampai sebulan ia dilancarkan, tempahannya telah mencecah lebih 20,000 unit. Itulah kelebihan yang ada pada Myvi ini, ia masih kekal relevan walau pun sudah lebih sedekad diperkenalkan di negara ini. Kenapa saya agak teruja dengan kehadiran Myvi 2018? Pastinya kerana olahan gaya dan peningkatan bahagian mekanikalnya yang lebih mantap. Malah varian 1.3L telah diberikan enjin 1NR-VE berkuasa 94 hp pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 121 Nm pada takat 4,000 rpm.

Manakala untuk versi 1.5L pula, enjin 3SZ-VE pada model sebelum ini telah digantikan dengan enjin 2NR-VE (102 hp/136 Nm). Sekaligus membuatkan prestasi kedua-dua varian ini pasti lebih best berbanding model terdahulu.

Malah Myvi 2018 ini kelihatan mampu menyaingi model-model hatchback dari negara luar keranan banyak elemen yang nampak premium ditampilkan. Selain itu, saya percaya harga yang ditawarkan untuk semua varian Myvi ini juga mampu menjadi penarik iaitu sekitar RM44,300 hingga RM55,300. Sudah pasti ia menjadi pilihan bagi golongan yang berpendapatan sederhana mahu pun rendah, juga termasuk bagi mereka yang mahu menjadikannya sebagai kenderaan kedua. Memang berbaloi Myvi 2018 ini.

1. Honda Civic Type-R 2017

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Bagi car enthusiast, mungkin ramai di antara anda yang meletakkan Honda Civic Type R ini sebagai salah satu jentera idaman. Ya, begitu juga dengan saya. Tengoknya menerusi foto saja sudah membuatkan hati tertawan. Bila melihatnya di hadapan mata, cinta makin membuak-buak, namun sayangnya, perasaan indah itu tidak kesampaian (maka, nyanyilah lagu ‘Kalau Aku Kaya’ untuk menyedapkan hati sendiri).

Untuk pasaran Malaysia, Civic Type R generasi baharu ini dijana enjin 2.0 liter VTEC Turbo K20C1, dipadankan dengan hanya kotak gear manual enam-kelajuan nisbah rapat bersama short shifter dan LSD helical. Ia mampu memuntahkan kuasa sehingga 310 PS dan 400 Nm, dan membolehkan jentera dipacu dengan pecutan maksimum sehingga 272 km/j.

Imejnya? Mungkin ada yang beranggapan, imej yang ditonjolkan oleh Civic Type R baharu ini agak keterlaluan, lebih sesuai untuk jentera di litar perlumbaan, bukannya digunakan untuk jalan raya biasa. Biasalah, masing-masing ada hak untuk mengemukakan pendapat sendiri.

Namun bagi saya, imej luaran dan dalaman yang ditonjolkan cukup rencah dengan prestasi kuasa yang dipertaruhkan. Kalau terlalu ringkas, ada pulak yang cakap “Honda dah kering idea ke?”, tapi bila dah merealitikan sebegini, pun ada yang mengata ‘imejnya keterlaluan’. Apa sajalah pendapat anda, pastinya barisan jurutera dan pereka Civic Type R ada alasan mereka yang tersendiri mengapa ia dijelmakan sedemikian rupa.

Harga atas jalan dah dimaklumkan iaitu bermula RM320k seunit, dan ia hanya ditawarkan dengan unit yang terhad. Namun sehingga kini, ia sudah menerima lebih daripada 60 unit tempahan. Walau pun dalam cerita-kedai-kopi-hipster hingga ke Dewan Parlimen, ada yang berdebat soal belanjawan rakyat, memang masih ramai lagi yang mampu untuk memiliki kereta sehebat ini. Dan penulis berharap, kita pun ada rezeki sebegitu. Jom aminkan ramai-ramai!

FARID AWALUDIN

2017 merupakan tahun kedua saya bersama team Paultan.org, dan seperti juga tahun lalu, saya menikmati sepenuhnya keterujaan bertugas sebagai penulis dalam dunia automotif. Cuma tahun ini sibuknya agak kurang sedikit berbanding awal 2016, kerana bermula dari awal tahun ini team Bahasa Melayu telahpun bergerak penuh dengan empat orang ahli. Jadi, dipendekkan cerita, apa kereta yang saya rasakan paling menarik pernah saya uji untuk 2017?

5. Proton Iriz Refinement 2017

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Apa kelebihan utama Proton Iriz ketika mula diperkenalkan pada tahun 2014? Tentunya pengendaliannya yang membuatkan ia sebagai salah sebuah hatchback segmen-B yang seronok dipandu dalam pasaran. Namun Iriz juga mempunyai kelemahannya yang benar-benar ketara iaitu talaan kotak gear CVT yang ‘entah apa-apa’.

Menerusi model 2017 yang diberi perincian semula ini, transmisi berkenaan telah ditala semula oleh Proton menjadikanya lebih responsif dan enjin tidak lagi meraung tidak tentu hala. Bukan itu sahaja, aspek NVH juga telah diperbaiki menjadikan ia lebih senyap ketika dipandu.

Jadi dengan pakej baharu yang diberikan Proton ini, tiada apa lagi yang boleh dirungutkan berdasarkan harga yang ditawarkan oleh Proton.

4. Honda Civic Type R

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Sejujurnya, saya hanya berpeluang memandu hot-hatch ni pada satu litar kecil ala-gymkhana di MAEPS Serdang sehari sebelum pelancarannya di Malaysia. Walaupun tidak dapat menguji sepenuhnya, dapat jugalah merasa pecutan dari enjin K20C 2.0 liter VTEC Turbo pada FK8 ini.

Model asas Civic FC merupakan antara sedan segmen-C kegemaran saya jika menyebut berkenaan pengendalian – anda dapat rasakan cengkaman yang baik pada bahagian hadapan sambil bahagian belakang diberikan sedikit oversteer semulajadi sebelum ia dihentikan oleh VSA. Semasa menguji sedan tersebut tahun lalu, terdetik dihati saya “bagusnya kalau Honda buat Type R pakai platform ni”. Tak lama kemudian, muncul gambar prototaip FK8 Type R sedang diuji – hati saya meronta-meronta selepas itu.

Kenapa anda perlu membeli hatchback berharga RM320k ini berbanding Nissan GT-R R35 terpakai atau Mercedes-AMG A45? Sebab utama adalah kerana Civic Type R FK8 merupakan kereta sport ‘paling mekanikal’ dalam pasaran buat masa sekarang – ini sesuatu yang tidak dapat dinilai dengan wang sekiranya anda benar-benar suka memandu.

Cengkaman dan dinamik pengendalian yang diberikan bukan dari sistem kestabilan elektronik mahupun sistem pacuan pintar yang memberikan tork pada setiap roda dengan kiraan komputer, sebaliknya dengan cara old-school menerusi kiraan geometri suspensi dan juga pacuan hadapan konvensional dan dibantu unit LSD mekanikal.

Bukan sahaja dinamik, malah masalah ‘torque steer‘ yang melanda kebanyakkan kereta pacuan hadapan berkuasa tinggi dapat diselesaikan Honda dengan kiraan geometri serta rekaan suspensi dua paksi pada bahagian hadapan. Ciri-ciri sebegini bukan dinilai dari angka catatan masa terpantas, tetapi nikmat ‘rasa’ yang diberikan sukar diungkap dengan kata-kata.

Ditambah pula ditawarkan dengan hanya kotak gear enam-kelajuan manual bersama short-shifter, Honda Civic Type R lengkap sebagai sebuah kereta yang benar-benar ‘jantan’.

3. Honda City Sport Hybrid i-DCD

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Tahukah anda menerusi Dasar Automotif Negara (NAP), kerajaan ada memberikan potongan cukai yang agak tinggi untuk kereta hibrid yang dipasang di Malaysia? Ini secara tidak langsung memberikan potongan harga yang cukup tinggi untuk kereta-kereta hibrid mewah, contohnya Volvo XC90 T8 Twin Engine dalam bentuk CBU dijual pada harga RM454k, setelah ia dihasilkan secara CKD di Shah Alam, harganya kini RM404k.

Jadi untuk pasaran yang lebih rendah, apa pilihan yang kita ada untuk mengambil kesempatan ini? Tentunya hanya tiga iaitu Hyundai Ioniq, dan juga pilihan lebih mampu milik pasangan Honda dengan sistem janakuasa Sports Hybrid i-DCD Jazz dan City. Honda City Sport Hybrid i-DCD ini dijual dengan harga sedikit mahal dari City petrol gred E, tetapi sedikit lebih murah berbanding gred V.

Ia semestinya pilihan berbaloi kerana teknologi yang ditawarkan pada sistem Sport Hybrid i-DCD berkenaan adalah teknologi yang sangat terkini serta sofistikated. Malaysia juga menjadi negara pertama di luar Jepun yang menerima unit janakuasa ini. Selain dari memberikan penjimatan bahan api (ia boleh beroperasi dengan bateri sepenuhnya tanpa enjin petrol dihidupkan, mengikut situasi), kuasa yang dibekalkan juga lebih tinggi dari versi petrol biasa.

Saya juga menggemari respon penghantaran kuasa ke roda kerana kereta ini menggunakan kotak gear klac berkembar (walaupun ia tidak agresif seperti kotak gear DSG Volkswagen), berbanding kotak gear CVT yang ditawarkan pada model petrol konvensional.

Selain dari mengolah semula tetapan spring dan penyerap hentak, Honda juga memberikan talaan sport yang mustahil kita boleh buat di bengkel luar – kerangka bahagian belakang badan kereta ini diperkuatkan lagi bagi mengurangkan flex badan ketika meredah selekoh, manakala nisbah stereng juga ditala semula bersama tiang-A yang juga diperkukuh bagi memberikan respon stereng yang lebih baik.

Mengapa saya memilih City dan tidak Jazz? Pertama sebab City sedan yang lebih praktikal, dan kedua City Hybrid dilengkapi dengan pedal penukar gear pada stereng.

2. Hyundai Elantra Sport 1.6 Turbo T-GDI

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Ini merupakan produk yang tidak disangka dihasilkan oleh Hyundai. Dengan enjin 1.6 liter turbo T-GDI, kereta ini dibekalkan dengan 204 PS/265 Nm – paling berkuasa dalam pasaran sedan keluarga segmen-C tempatan. Bukan itu sahaja, kuasa dari enjin disampaikan ke roda hadapan dengan menggunakan kotak gear klac-berkembar tujuh kelajuan yang begitu responsif.

Anda pasti menyengih setiap kali menekan pedal pendikit kereta ini. Kuasa yang diberikan hampir sama dengan sebahagian hot-hatch sebenar, walhal ia hanya sebuah sedan keluarga dan ia sebuah Hyundai!

Bukan sahaja kuasa, malah pengendalian kereta ini juga agak mantap. Tidak seperti model NA 2.0 liter yang diberikan suspensi ringkas torsion beam pada bahagian belakang, model 1.6 turbo ini diberikan suspensi jenis multilink. Talaan yang diberikan juga cukup baik, agak seimbang dari segi prestasi dan keselesaan, memberikan ia ‘perisa’ mirip kepada kereta Eropah.

1. Perodua Myvi 2018

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Kenapa Myvi nombor satu, Type R FK8 nombor empat? Adakah kerana Myvi bagi hi-beam di belakang Type R ketika di lebuhraya? Tidak, saya letak Myvi pada kedudukan pertama adalah kerana tahap ‘wow’ yang diberikan – kita tahu Type R memang laju, tetapi apa yang diberikan oleh Perodua terhadap Myvi adalah sesuatu yang tidak dijangka.

Ketika mula duduk tempat duduk pemandu Myvi 2018, saya rasa seolah-olah apa yang saya rungutkan selalu ketika memandu Myvi Lagi Best milik adik saya sendiri didengari para jurutera Perodua. Tempat duduk tidak lagi ‘jinjang’ seperti duduk di kerusi meja makan, tombol gear tidak lagi terasa seperti terletak di atas meja, dan bahu tidak lagi perlu ikut turun sekali ketika menurunkan brek tangan – Myvi kini sebuah hatchback yang normal!

Secara peribadi, memandu Proton Iriz adalah lebih seronok berbanding Myvi 2018. Namun, karekter Myvi baharu ini benar-benar berubah – suspensi lebih tegar berbanding sebelum ini dan perasaan seperti ‘nak terbalik’ ketika meredah selekoh dengan laju kurang dengan amat drastik. Stereng Myvi 2018 ini secara jelas jauh lebih solid dari model terdahulu.

Walaupun sistem ASA pada Myvi 1.5 Advance hanyalah sistem autonomous yang hanya berfungsi pada kelajuan rendah, ciri yang dibekalkan pada kereta ini sebenarnya secara tidak langsung akan menekan bukan sahaja pencabarnya dari segmen-B, malah model-model dari segmen-C berkemungkinan akan ‘dipaksa’ oleh konsumer untuk menawarkan sistem seumpamanya.

Satu lagi sebab mengapa Myvi paling meninggalkan kesan kepada saya tahun ini adalah kerana kereta ini membuktikan apa yang jurutera Jepun buat, bukanlah sentiasa betul dan sempurna untuk kita gunakan di Malaysia. Jurutera di Perodua telah menghasilkan sesuatu yang lebih baik dari terus me’rebadge‘ kereta-kereta dari Daihatsu.

Bayangkan jika Perodua masih lagi menggunakan Daihatsu Boon atau Toyota Passo untuk Myvi generasi ketiga ini, pastinya saya masih merungut dengan rupa seperti kuih cekodok dan juga duduk ‘tertenggek’ di kerusi pemandu.

DURRANI SHAROM

Sepanjang tahun 2017 ini di paultan.org/bm, saya diberi peluang menguji pelbagai jenis kenderaan, tetapi yang lebih memberi impak adalah jentera dua roda. Sebab itulah dalam senarai saya, anda boleh melihat semuanya adalah motosikal.

Agak banyak juga model baru yang diperkenalkan tahun ini, dengan pengeluar masing-masing ada senjata sendiri untuk menarik perhatian pengguna. Tetapi bagi saya, lima model ini ada sebab tersendiri dijadikan pilihan, dan mungkin juga boleh dijadikan panduan untuk anda.

5. Ducati Scrambler Desert Sled

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Semasa pertama kali melihat Ducati Srambler Desert Sled, saya tidak nafikan ada wujud sangkaan bahawa ini hanyalah satu lagi motosikal hipster yang sekadar diberikan perubahan pada penampilannya. Apatah lagi, dalam barisan model Ducati Scrambler sudah ada tujuh variasi termasuk Desert Sled ini.

Namun padangan ini berubah apabila saya berpeluang menyertai sesi tunggang uji Desert Sled di Almeria, Sepanyol. Seperti biasa dalam sesi tunggang uji pengenalan sedunia ini, setiap bahagian motosikal diterangkan secara terperinci dan barulah mata saya terbuka.

Begitu banyak bahagian yang diubah oleh jurutera Ducati untuk menjadikan Desert Sled ini sebuah model Scrambler yang boleh dibawa ke jalan offroad. Ini bermula dengan penukaran barang seperti fork hadapan USD Kayaba 200 mm, penyerap hentak belakang Kayaba dengan katrij gas berasingan dan pelarasan pra beban serta lantunan, rim aluminium 19 inci jenis lidi (spoked) di hadapan, 17 inci di belakang dan tayar Pirelli Scorpion Rally STR.

Selain penukaran komponen ini, Ducati juga mengubah bahagian utama motosikal itu sendiri termasuk kerangka Trellis yang diperkuat, tapak enjin dan tapak lengan ayun diubah, jarak roda lebih panjang dan ergonomik yang berbeza. Semua ini bagi menjadikannya boleh bertahan dengan tunggangan offroad dan memberikan keselesaan kepada pengguna.

4. Kawasaki Z900

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Waktu baru dilancarkan di Malaysia, Kawasaki Z800 sememangnya mudah menarik perhatian. Mungkin sebab ia tidak terlalu mahal, berkapasiti tinggi, menggunakan enjin empat silinder sebaris dan mempunyai penampilan yang garang. Walaubagaimanapun, saya tidak dapat nafikan, apabila ada yang meminta pendapat, agak sukar untuk saya mencadangkan mereka supaya membeli motosikal ini. Sebabnya, ia berat dan memerlukan kemahiran menunggang yang lebih.

Rupanya, Kawasaki juga perasan akan perkara ini, dan setelah beberapa tahun proses pembangunan, akhirnya pengganti Z800, iaitu Z900 masuk dalam pasaran. Kini dengan senang hati, jika ada yang mahu memilikinya, saya boleh memberikan tanda setuju. Perbezaannya sangat jelas.

Walaupun menggunakan enjin berkapasiti lebih tinggi berbanding Z800, iaitu empat silinder sebaris 948 cc yang berkuasa 124 hp dan 98.6 Nm tork, Z900 mempunyai kelebihan lain yang menjadi perhatian – ia lebih mudah dikendali dan rasa lebih neutral berbanding Z800. Berat keseluruhan Z900 adalah 210 kg, iaitu 21 kg lebih ringan berbanding Z800, dan ia dilengkapi dengan pelbagai barangan lain seperti klac slipper, panel instrumen LCD dan tiga mod tunggangan.

3. Yamaha NVX155

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Skuter Yamaha NVX155 ini sememangnya ditunggu ramai di Malaysia, dan kita hanya menerimanya tahun ini, agak lambat berbanding negara jiran lain seperti Indonesia dan Thailand. Walaupun masih menggunakan asas sama seperti NMax, sambutan kepada NVX lebih hangat mungkin kerana penampilannya yang cukup sporty dan agresif.

Tapi apa yang lebih menarik perhatian saya adalah kualiti tunggangan motosikal ini sepadan dengan rupanya. Kuasa yang dihasilkan enjin suntikan bahan api berkapasiti 155 cc padanya memberikan tindak balas kuasa yang cukup responsif, dan bukan itu sahaja, ia turut memberikan keyakinan kepada penunggang untuk berhadapan dengan selekoh.

Daripada aspek teknologi pula, NVX turut didatangkan dengan sistem tanpa kunci, dan panel instrumen digital sepenuhnya yang cukup menarik. Walaupun begitu, satu perkara yang sering mengganggu dengan motosikal yang menarik di Malaysia adalah harganya.

Walaupun asalnya, Hong Leong Yamaha mengeluarkan harga cadangan bagi NVX adalah RM10,500 termasuk GST, kami dengar di pasaran sekarang, harganya sudah mencecah sehingga RM14,800 jika dibeli secara tunai, tetapi tidak termasuk insurans. Ternyata, ada pihak yang mengambil kesempatan di sini.

2. KTM Super Adventure 1290 R

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Saya adalah seorang yang percaya, anda tidak memerlukan sebuah motosikal dengan enjin berkapasiti begitu tinggi untuk merasakan kepuasan menunggang. Walaubagaimanapun, saya tidak boleh mengelak untuk memilih KTM Super Adventure 1290 R ini, kerana ia cukup ganas tetapi dalam masa sama mudah dikawal.

Enjinnya sahaja sudah sama dengan Super Duke R, yang digelar sebagai ‘The Beast’, tetapi badannya lebih tinggi dan dihasilkan untuk tujuan kembara. Jadi pastinya, kedudukan sewaktu menunggang motosikal ini lebih selesa, dan anda boleh bertahan dengan jarak yang lebih jauh.

Saya berpeluang menguji motosikal ini di Australia, dan bukan setakat di atas jalan biasa, malah juga jalan offroad. Dengan tetapan suspensi yang baik, serta ergonomik yang padan, saya dapat berseronok bermain dengan kuasanya dan menggelungsur atas jalan tanah merah. Apabila difikirkan kembali, ia sebenarnya mempunyai enjin 1,290 cc, tetapi pengendaliannya cukup mudah seperti motosikal yang lebih kecil dan ringan.

1. Triumph Street Triple 765 RS

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Mungkin ada yang mengatakan pilihan ini adalah cliché, tetapi hanya mereka yang pernah mencuba sendiri Triumph Street Triple 765 RS ini sahaja yang tahu kenapa ia sering disebut-sebut. Anda tidak perlu membawa laju pun, apabila bertukar daripada motosikal lain, kepada 765 RS ini, anda akan dapat merasakan perbezaannya.

Model pengganti kepada Street Triple 675 ini dijadikan lebih baik, bermula dengan enjin yang bakal digunakan oleh semua jentera Moto2 pada tahun 2019, iaitu unit tiga silinder berkapasiti 765 cc, dengan kuasa 120.7 hp dan 77 Nm tork.

Motosikal ini adalah contoh terbaik yang menunjukkan anda tidak perlu enjin berkapasiti besar untuk menikmati kepuasan menunggang. Sebaliknya, kuasa yang mencukupi, bersama tetapan casis yang baik, menjadikan semua kuasa yang ada boleh dimanfaatkan sepenuhnya. Malah, jangan terperanjat jika di dalam litar, ia boleh mengatasi motosikal sports yang lebih berkuasa.

Ditambah pula bagi model RS ini, kelengkapan yang diberi semuanya menjurus ke arah prestasi. Pada harga RM66,900, ia datang dengan barangan setaraf dengan motosikal harga ratusan ribu seperti brek Brembo Monobloc M50, tuil brek Brembo MCS, monoshock Ohlins boleh laras sepenuhnya di belakang, quickshifter, fork Showa boleh laras sepenuhnya di hadapan, lima mod tunggangan dan panel instrumen digital penuh berwarna.

HAZRIL HAFIZ

Seperkara yang sangat menarik berlaku sepanjang tahun 2017, kenderaan dengan pakej keselamatan yang maju kini lebih banyak ditawarkan di dalam pasaran. Ia satu perkembangan yang sangat baik, kerana sedikit-sebanyak dapat menyumbang kepada jalan raya dan paling penting, memupuk sikap pemanduan yang lebih bertanggungjawab dalam kalangan kita.

Selebihnya, 2017 tidak sunyi dari pengenalan model-model yang tak kalah menarik, baik bagi jenama pengeluar kenderaan luar negara atau pengeluar tempatan kita sendiri. Berikut model-model yang saya fikir adil untuk disenaraikan di sini, di atas sebab-sebab yang tersendiri bagi setiap satunya.

5. Vespa GTS Super 300

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Model ini memang belum lagi dilancarkan di Malaysia, tetapi saya sempat untuk menunggang ujinya di litar ujian kilang Piaggio di Hanoi, Vietnam, tempat model ini dipasang untuk jualan bagi pasaran rantau Asean, termasuk pasaran tempatan kita.

Walaupun skuter bukanlah pilihan paling popular dalam kalangan pengguna motosikal di sini, ia tetap menawarkan keselesaan dan tunggangan yang sangat menyenangkan, terutama untuk kegunaan urusan harian. Dan, ketika mencuba skuter 278.3 cc dari Vespa ini, pilihan enjin dengan kapasiti yang lebih besar untuk skuter mampu memberikan tunggangan yang cukup menyeronokkan dan selamat.

Selamat kerana ia membekalkan kuasa yang lebih daripada mencukupi untuk penunggang bergerak selari dengan kelajuan kenderaan lain di jalan raya tanpa terlalu mendesak skuter berkenaan. Dan, disebabkan ia pemasangan Vietnam (sebelum ini CBU dari Itali dengan harga sampai RM36k), harganya juga sepatutnya akan menjadi lebih rendah. Kalau anda belum pernah membaca tentang model ini, ikuti laporan tunggang uji dan video ringkas tentangnya yang pernah kami sediakan.

4. Volvo S90/V90

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Bukan sebuah model yang datang dengan tanda harga yang mampu milik, Volvo S90/V90 bagaimanapun kami rasakan menjadi penawaran yang paling bergaya pernah tiba di Malaysia sepanjang tahun 2017. Apa lagi kalau mengambil kira versi T6 R-Design yang sempat dibawa untuk pandu uji.

Kerana ia model dari Volvo, maka teknologi keselamatan yang melengkapinya sangatlah mengkagumkan; tetapi hal ini memang dijangkakan dari pengeluar berkenaan. Sisi paling menonjol model yang dimaksudkan ini sebenarnya terletak pada penampilan reka bentuk yang canggih dan berada jauh ke hadapan berbanding model-model pesaing.

Ini contoh estetika rekaan kenderaan yang berjaya mengimbangkan sisi sporty dan praktikaliti dengan penuh bergaya. Dan, perkara yang turut meletakkannya jauh dihadapan ialah kata kunci ini; “perincian”. Sukar untuk dijelaskan – atau mungkin anda boleh mendapat idea dengan merujuk kepada galeri gambar yang kami sediakan – untuk melihat ketelitian estetik yang ada padanya kerana bagi saya, Volvo S90/V90 ini berusaha keras untuk mengunjurkan sempadan perincian rekaan yang ada padanya.

3. Toyota C-HR

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Ini satu lagi model yang belum lagi dilancarkan di Malaysia, tetapi telah menarik banyak perhatian terhadapnya. Saya sendiri pada awalnya sedikit ragu-ragu untuk memasukkannya di dalam senarai ini. Tetapi, bila melihat kembali penawaran bagi segmen berkenaan, yang ketika ini tentunya dipelopori oleh Honda H-RV dan disertai oleh Mazda CX-3, saya tertarik untuk melihat apa yang model ini mampu lakukan sebaik ia dilancarkan nanti.

Ketika mendekati model ini dan melihat di depan mata sendiri sewaktu ia dipamerkan kepada umum sebelum ini, Toyota C-HR nampak membawa penampilan yang jauh berbeza – ia lebih sporty, tajam dan berani (lihat juga beberapa versi modifikasi yang telah dilakukan terhadapnya oleh syarikat luar sebelum ini).

Cuma, adakah masa dan dan tanda harga akan menyebelahinya untuk memberi saingan padu terhadap H-RV? Itu kena tunggu dan lihat tahun depan. Tambahan pula, Honda H-RV dijangka akan diperkenalkan dalam versi facelift tak lama lagi. Makin seronoklah untuk melihat strategi kedua-dua jenama Jepun itu untuk menguasai sebuah segmen yang boleh dikira masih “muda” ini.

2. Honda CR-V 2017

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

Untuk dua kedudukan teratas dalam senarai ini, saya mengalih pula cara pandang terhadap sesebuah kenderaan dengan mengambil kira aspek-aspek yang lebih nyata. Maksudnya, dalam konteks penggunaan seharian, apa yang boleh ditawarkan oleh sesebuah kenderaan itu. Adakah ia banyak memudahkan pengguna? Atau sisi praktikalnya adakah berada pada tahap yang diharapkan dan mampu memberi kesan kepada kelompok pengguna kebanyakan?

Disebabkan itu, saya secara peribadi memilih Honda CR-V 2017 untuk kedudukan kedua ini. Walaupun tak ditawarkan dalam versi tujuh-tempat duduk seperti dipasaran luar, SUV ini mampu menampung dan memuaskan penggunaan yang pelbagai. Ruang tak jadi masalah. Keselesaan sudah tentu pada tahap yang baik dan prestasi juga – sepanjang yang sempat saya cuba sendiri – tidaklah mengecewakan.

Tambahan pula, ada dua perkara yang sangat menarik ditawarkan sebagai pilihan kepada pelanggan yang mungkin berminat dengan model ini. Satu, pilihan enjin 1.5L turbo yang cekap dan menjimatkan. Kedua, ia juga dilengkapi dengan sistem keselamatan Honda Sensing – merupakan model Honda yang pertama ada ciri ini di Malaysia – yang sangat berguna kepada pemandu/penumpang, walaupun tanpa mereka sedari.

1. Perodua Myvi 2018

Lima model terbaik 2017 – editorial <em>paultan.org/bm</em> senaraikan kenderaan pilihan peribadi setiap seorang

“Juara” dalam senarai saya tahun ini tentulah tidak lain dan tidak bukan, Perodua Myvi 2018. Rileks, sebelum ada yang mencemuh, biar saya jelaskan mengapa saya memilih model ini untuk menempati kedudukan pertama.

Memang banyak kenderaan yang lebih cantik atau maju dalam pasaran, tetapi semua kenderaan-kenderaan itu mungkin saja tidak memberikan kesan yang sama seperti Myvi. Maksud saya, inilah sebuah kereta di mana kebanyakan daripada kita berani “bermimpi” untuk memilikinya, dan di dalam dunia nyata pula mampu untuk berbuat demikian. Ini bukan sebuah kereta yang kita impikan tetapi hanya berakhir sebagai poster dinding atau wallpaper pada laptop sahaja.

Sebab itulah saya merasakan – sama ada suka atau tidak – kredit wajar diberikan kepada Perodua Muvi 2018 ini. Sekali lagi ia menolak banyak sempadan kebiasaan; ini rekaan tempatan, menawarkan penjimatan yang sukar ditandingi, meyakinkan untuk dipandu (saya selalu ragu-ragu dengan pengendalian pada Myvi yang sebelum ini) dan paling penting, sekali lagi saya tekankan, pakej keselamatan Advanced Safety Assist (ASA) yang kini telah membolehkan kereta dalam julat harga seperti itu juga boleh menikmati ciri berkenaan. Semoga kita semua boleh menjadi pengguna jalan raya yang lebih baik dan bertanggungjawab selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required